Implementasi Penanaman Nilai Dasar Perdamaian melalui Program "Character Building"

Habibulloh Prayogo, Helmi Aziz, Arif Hakim

Abstract


Abstract. KITA Smart Home tutoring is a non-formal educational institution, although not a formal institution this tutoring tries to contribute in educating the nation by going through tutoring activities or tutoring subjects taught in schools and in character education in the form of "character building" programs. The "character building" program in this tutoring program uses materials that have been initiated by Irfan Amalee and Erick Licoln in his book entitled "12 Basic Values of Peace". This research is qualitative research that uses case study method to examine the planning of planting the basic value of peace through character building program, implementation of planting basic values of peace through character building program, the result of planting basic values of peace through character building program and supporting factors and inhibition of planting basic values of peace through character building program. As for the findings in terms of planning there is planning the end of the semester and before the learning begins, in the implementation of teachers using rpp and special syllabus contained in the book "12 Basic Values of Peace", from the learning results 2 out of 3 students managed to understand the basics of 12 materials that have been taught, while 1 student there are 2 materials that are less mastery. Factors that support and inhibit such as facilities and infrastructure, parents are less supportive, students are still crying and poor communication between teachers.

Keywords : implementation, 12 basic values of peace, character building program

Abstrak. Bimbingan belajar Rumah Cerdas KITA merupakan lembaga pendidikan yang besifat non-formal, meskipun bukan lembaga formal bimbingan belajar ini mencoba turut andil dalam mencerdaskan bangsa dengan melalui kegiatan bimbingan belajar atau les mata pelajaran yang diajarkan disekolah dan dalam pendidikan karakter berupa program “character buildingâ€. Program “character building†di bimbingan belajar ini menggunakan materi yang telah dicetuskan oleh Irfan Amalee dan Erick Licoln didalam bukunya yang berjudul “12 Nilai Dasar Perdamaianâ€. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang menggunakan metode studi kasus untuk meneliti perencanaan penanaman nilai dasar perdamaian melalui program character building, pelaksanaan penanaman nilai dasar perdamaian melalui program character building, hasil penanaman nilai dasar perdamaian melalui program character building dan faktor pendukung serta penghambat penanaman nilai dasar perdamaian melalui program character building. Adapun hasil temuan dari segi perencanaan ada perencanaan akhir semester dan sebelum pembelajaran dimulai, dalam pelaksanaan guru menggunakan RPP dan Silabus khusus yang ada di buku “12 Nilai Dasar Perdamaianâ€, dari hasil pembelajaran 2 dari 3 siswa berhasil memahami dasar-dasar dari 12 materi yang telah diajarkan, sedangkan 1 siswa ada 2 materi yang kurang menguasai. Faktor yang mendukung dan menghambat seperti sarana dan prasarana, orangtua kurang mendukung, siswa yang masih menangis dan komunikasi yang buruk antar guru.

Kata Kunci: implementasi, 12 nilai dasar perdamaian, program character building


Keywords


implementasi, 12 nilai dasar perdamaian, program character building

Full Text:

PDF

References


Aziz, Helmi. “Program Pendidikan Karakter di Lingkungan Keluarga Perspektif Pendidikan Islamâ€, Proceedings: Seminar Intern Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Vol 1, No 1 Januari 2017, 83.

Chaer, M.T. "Islam Dan Pendidikan Cinta Damai", Jurnal ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam Vol 2 No 1, 2016, 79.

Hartantik, Yulianti. Implementasi Pendidikan Karakter Di Kantin Kejujuran. Cet. 1. Malang: Penerbit Gunung Samudera, 2014.

Licoln, E. dan Amalee, I. 12 Nilai Dasar Perdamaian. Bandung: Pelangi Mizan, 2011.

Masrukhin, A. "Model Pembelajaran Character Building Dan Implikasinya Terhadap Perilaku Mahasiswa", Jurnal HUMANIORA Vol 4 No 2, 2013, 1231.

Prabowo, S.L. dan Nurmaliyah, F. Perencanaan Pembelajaran: Pada Bidang Study, Bidang Study Tematik, Muatan Lokal, Kecakapan Hidup, Bimbingan dan Konseling. Malang: UIN-Maliki Press, 2010.

Saefullah, U. Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Sarjono. "Nilai-Nilai Dasar Pendidikan Islam". Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol 2 No 2, 2005, 136.

Suprayekti dan Anggraeni, S.D. "Pelaksanaan Program Workshop “Belajar Efektif†Untuk Orang Tua", Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD dan DIKMAS Vol 12 No 2, 2017: 131

Syaukani, et.al. Otonomi dalam Kesatuan. Yogyakarta: Yogya Pustaka, 2004.

Tim pengembang ilmu pendidikan FIP-UPI, Ilmu dan Aplikasi Pendidikan, Cet. 2. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama, 2007.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26051