Persepsi Siswa terhadap Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz dengan Minat Belajar Jarak Jauh PAI di SMA PGII 2 Bandung

Syifa Defya Fadilla, Aep Saepudin, Erham Wilda

Abstract


Abstract. Formal education in Indonesia is currently undergoing changes due to the covid-19 outbreak, so that currently the government is implementing a Distance Learning system. Learning media is an important role in achieving learning objectives. Therefore, teachers are required to continue to provide innovative learning media even in a distance learning situation. Besides learning media, interest in learning is an important thing that students must have in order to achieve learning goals. With that application of a distance learning system, students tend to feel bored easily. SMA PGII 2 is a private school that applies a variety of learning media when it comes to distance learning, one of which uses learning media based on the educational game Quizizz. The objectives of this study were (1) to determine students' perceptions of learning media Quizizz (2) To determine the interest in distance learning PAI students of PGII 2 (3) To determine the relationship between Student Perceptions of Quizizz with Distance Learning Interest in PAI. This research was conducted on class XI PGII 2 Bandung, with a sample size of 30 students. Using a quantitative approach with a survey method for data collection, then analyzing the data with descriptive analysis and to determine the relationship between Quizizz learning media and distance learning interest using product moment correlation. Based on the results of the study, it was concluded that: (1) Students' perceptions of learning media based on educational games Quizizz at SMA PGII 2 showed good. (2) Interest in PAI distance learning at SMA PGII 2 shows high. (3) There is a significant relationship between students' perceptions of learning media based on educational games Quizizz with the interest in distance learning PAI at SMA PGII 2 with a correlation coefficient of 0.699 showing a strong correlation.

Keywords: Perception, Quizizz, Interest in distance learning.

Abstrak.Pendidikan formal di Indonesia saat ini mengalami perubahan karena adanya wabah covid-19, sehingga saat ini pemerintah menerapkan sistem Pembelajaran Jarak Jauh. Media pembelajaran merupakan salah satu peranan penting dalam tercapainya tujuan pembelajaran. Oleh karena itu, Guru dituntut untuk tetap memberikan media pembelajaran yang inovatif meski dalam situasi Pembelajaran jarak jauh. Selain media pembelajaran, minat belajar merupakan hal penting yang harus dimiliki siswa untuk dapat mencapai tujuan pembelajaran. Dengan diterapkannya sistem pembelajaran jarak jauh, siswa cenderung mudah merasa bosan. SMA PGII 2 Merupakan sekolah swasta yang menerapkan media pembelajaran yang beragam ketika Pembelajaran Jarak Jauh, salah satunya menggunakan media pembelajaran berbasis game edukasi Quizizz. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui persepsi siswa terhadap media pembelajaran Quizizz  (2) Untuk mengetahui minat belajar jarak jauh PAI siswa PGII 2 (3) Untuk mengetahui hubungan antara Persepsi Siswa terhadap Quizizz dengan Minat Belajar Jarak Jauh PAI. Penelitian ini dilakukan kepada siswa kelas XI PGII 2 Bandung, dengan jumlah sampel 30 orang siswa. Menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survey untuk pengambilan data, kemudian menganalisis data dengan analisis deskriptif dan untuk mengetahui hubungan antara media pembelajaran Quizizz dengan minat belajar jarak jauh menggunakan korelasi product moment. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh kesimpulan bahwa:  (1) Persepsi siswa terhadap media pembelajaran berbasis game edukasi Quizizz di SMA PGII 2 menunjukan baik. (2) Minat belajar jarak jauh PAI di SMA PGII 2 menunjukan tinggi. (3) Terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi siswa terhadap media pembelajaran berbasis game edukasi Quizizz dengan minat belajar jarak jauh PAI di SMA PGII 2 dengan koofesien korelasi 0,699 menunjukan korelasi yang kuat.

Kata Kunci: Persepsi, Quizizz, Minat belajar jarak jauh

Keywords


Persepsi, Quizizz, Minat belajar jarak jauh

Full Text:

PDF

References


Aprilia Riyana Putri, M. A. (2019). Implementasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Game Based Learning dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muria Kudus, 220.

Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Dr. Hj. Erhamwilda, D. M. (2018). Psikologi Belajar Islam. Bandung: Fakultas Tarbiyah & Keguruan UNISBA

Hawi, D. H. (2013). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, P. D. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia.

Sukartini S.P (1986). Kontribusi Minat Akademik Orangtua dan Guru terhadap Konsep Diri Siswa. Bandung: Tesis Master FIP IKIP

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

UPI, T. D. (2009). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24101