Implementasi Kurikulum Terpadu pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Ilmu Pengetahuan Alam di SDIT Al Amanah Lembang
Abstract
Abstract. Curriculum is a very important tool in the success of an education, withourt a good and appropriate curriculum, it will be difficult to achieve the educational goals an objectives aspired by the educational institutional. Curriculum in general is a design that contains subjects and material to be studied. Besides the curriculum set by the government there is also an integrated curriculum. Horizontally integration expands students views on knowledge. Thats is, integration enables students to understand the relationship between the knowledge in school and the learning experience outside of school. Research is a qualitative research. The data collected from interviews, observation, and documentation. Data analiysis is done by giving meaning to the data that has been collected and from the meaning that the data is concluded. The results of this study indicate : (1)the purpose of implementing the integrated curriculum is a manifestation of the goals of educaton in SDIT Al Amanah Lembang listed in the vision, mision and goals. That is, building a generation pious, intelligent, skilled, innovative, visionary, and empathetic. (2)implementation of an integrated curriculum in SDIT Al Amanah Lembang is not much different from curriculum from the curricum in other school including planning, implementing and evaluating activities. (3) in terms of content between general curriculum and religion have balance. (4) although it in not yet ideal, there are elements of an integrated curriculum in its implementation, because each subject teacher modifies the curriculum material. As in sujects IPA, the teacher tries to develop by combining the values and religious elements found in the PAI subjects. Implementation target of an integrated curriculum so that students get full and in-depth knowledge.
Â
Keywords: implementation, integrated, curriculum
Â
Abstrak. Kurikulum merupakan alat yang sangat penting dalam keberhasilan suatu pendidikan, tanpa adanya kurikulum yang baik dan tepat maka akan sulit untuk mencapai tujuan dan sasaran pendidikan yang telah di cita-citakan oleh lembaga pendidikan. Kurikulum secara umum adalah desain yang berisi mata pelajaran dan materi yang akan dipelajari. Selain kurikulum yang diterapkan oleh pemerintah ada juga juga kurikulum terpadu. Secara horizontal integrasi memperluas pandangan siswa tentang pengetahuan. Artinya, integrasi memungkinkan siswa untuk memahami hubungan antara pengetahuan umum di sekolah dan pengalaman belajar di luar sekolah. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Data yang dikumpulkan dari wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan memberikan makna pada data yang telah dikumpulkan dan dari situ data tersebut disimpulkan. Hasil penelitian ini menunjukan: (1) tujuan dari kurikulum terpadu adalah wujud dari tujuan pendidikan di SDIT Al Amanah Lembang yang tercantum dalam visi, misi dan tujuan . yaitu, membangun generasi yang saleh, cerdas, terampil, inovatif, visioner, dan empati. (2) pelaksanaan kurikulum terpadu di SDIT Al Amanah lembang tidak jauh berbeda dengan kurikulum terpadu di sekolah lain termasuk perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi kegiatan. (3) dalam hal konten antara kurikulum umum dan agama memiliki keseimbangan. (4) meskipun belum ideal, ada unsur-unsur kurikulum yang terpadu didalam pelaksanaannya, karena setiap guru mata pelajaran memodifikasi materi kurikulum. Seperti dalam mata pelajaran IPA, guru mencoba mengembangkan dengan menggabungkan nilai-nilai dan unsur-unsur agama yang terdapat dalam PAI. Target dari penerapan kurikulum terpadu agar siswa mendapatkan pengetahuan penuh dan mendalam.
Â
Kata kunci: implementasi, kurikulum, terpaduKeywords
Full Text:
PDFReferences
Ansyar, M. (2015). KURIKULUM: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan, Jakarta:PT Fajar Interpratama Mandiri
Muhaimir,(2007).Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah Madrasah dan Perguruan Tinggi, Jakarta:PT Raja Grafindo Persada
Nasution, S. (2006). Asas-asas Kurikulum. Bandung: Bumi Aksara
Triano, (2011). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP, Jakarta:PT Bumi Aksara
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14493