Strategi Branding Band The S.I.G.I.T dalam Memasarkan Karya Lagunya di Jejaring Sosial Myspace

Husein Ahmad, Udung Noor Rosyad

Abstract


The S.I.G.I.T (The Super Insurgent Group Of Interperence Talent) is a local indie band Bandung origin. The S.I.G.I.T a portrait of tech-savvy indie bands by utilizing social networking site Myspace to introduce their songs. Through cyberspace anyway they came to be known by one of the label in Australia who then offered the band to make an album The S.I.G.I.T the Australian version. In this case the researchers are trying to explain what makes SIGIT into different bands as a fellow musician who uses social media Myspace in the activities of promotion are some of the things that will be addressed through three indicators, namely favorability of brand association, strength of brand association and uniquesness of brand association. The purpose of this study was to determine the favorability of brand association, strength of brand association and uniquesness of brand association in the band S.I.G.I.T in marketing the song works in social media networks. The method used by the researchers in this study is qualitative research method with a descriptive study approach, where this study only describes the situations or events and do not look for or explain the relationship and does not test hypotheses or make predictions. Data obtained through direct interviews with sources Gino Herryansyah as the band's manager The S.I.G.I.T. In addition, data obtained through library research, observation, and internet searching. Based on the results of this study, can be concluded that the S.I.G.I.T is a portrait of a successful set of young people who managed to gain popularity through social media Myspace without leaving their musical identity condensed feel of Rock & Roll. However surpassed all the conveniences social media facilitated Myspace The S.I.G.I.T teach us about mentingnya build brand image in preparation for going public. Summarized through three main indicators, favorability of brand association, Strength of Brand Association & Uniquesness of Brand Association.

 

The S.I.G.I.T (The Super Insurgent Group Of  Interperence Talent) merupakan band indie lokal asal Bandung. The S.I.G.I.T merupakan potret band indie yang melek teknologi dengan memanfaatkan situs jejaring sosial Myspace untuk mengenalkan lagu-lagu mereka. Lewat dunia maya pula mereka akhirnya dikenal oleh salah satu pemilik label di Australia yang kemudian menawari band ini untuk membuat album The S.I.G.I.T versi Australia. Dalam hal ini peneliti berusaha untuk memaparkan apa yang membuat The S.I.G.I.T menjadi band berbeda sebagai sesama musisi yang menggunakan media sosial Myspace dalam aktifitas promosinya adalah beberapa hal yang akan dibahas melalui 3 indikator, yaitu favorability of brand association, strength of brand association & uniquesness of brand association. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui favorability of brand association, strength of brand association dan uniquesness of brand association pada band The S.I.G.I.T dalam memasarkan karya lagunya di jejaring media sosial. Metode yang digunakan oleh peneliti dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi deskriptif, dimana penelitian ini hanya memaparkan situasi atau peristiwa dan tidak mencari atau menjelaskan hubungan serta tidak menguji hipotesis atau membuat prediksi. Data yang diperoleh didapatkan melalui wawancara secara langsung dengan narasumber Gino Herryansyah sebagai manajer band The S.I.G.I.T. Selain itu data diperoleh melalui studi kepustakaan, observasi, dan internet searching.  Berdasarkan hasil dari penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa The S.I.G.I.T adalah potret sukses sekumpulan anak muda yang berhasil mendulang popularitas lewat media sosial Myspace tanpa meninggalkan identitas bermusik mereka yang kental akan nuansa Rock & Roll. Namun melampaui semua kemudahan yang difasilitasi media sosial Myspace The S.I.G.I.T mengajarkan kita tentang mentingnya membangun brand image sebagai persiapan sebelum go public. Terangkum melalui 3 indikator utama, Favorability of brand association, Strength of Brand Association & Uniquesness of Brand Association.


Keywords


Strategy Branding, Brand Image, The S.I.G.I.T Band

References


Kotler, Philip. 2003. Manajemen Pemasaran. edisi kesebelas, Jakarta: Indeks kelompok Gramedia.

Aker, David, 1991. Managing Brand Equity; Capitalizing on the Value of Brand Name, New York: Free Press.

Schultz, D.C., & Barnes, B.E. 1999. Strategic brand communication campaigns.

Puntoadi, Danis, 2011. Menciptakan Penjualan Melalui Social Media. Jakarta: PT Elex Komputindo.

Gelder, S.V. 2005. Global brand strategy. London: Kogan Page.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6099

Flag Counter   Â