Strategi Komunikasi “Pewajahan Baru†Koran Sindo Jabar

Hanum Rahayu Agustini, Zulfebriges Zulfebriges

Abstract


Abstract. Human life today is inseparable from the development of mass media, everyday human being swamped by information from the mass media such as newspapers, television, radio, internet and so on. Rise and fall of the growth of the local media, the print media is seen that in the current era of the print media are dying. Where virtually all media average menstakeholder media into a group with the strategy of increasing market. Characteristics reader has a habit of reading more than one newspaper, because they do not want to miss important information and entertainment information at the same time. Communication Strategy will be undertaken on a changable newspaper Sindo is to strengthen in terms of visual, Sindo currently using infographics in the form of a 3D (three dimension) With the game visuals with distinctiveness and uniqueness SINDO have in terms of image, the idea of graphics, colors, writing, typography and so forth. A model strategy pewajahan newspapers and strategies of visual communication which in it penetrated the market strategy and can determine the outcome of the position of the media, because the local print media, it has a growth process is significant, but they still have the vision, mission and goals to be achieved.

 

Abstrak. Kehidupan manusia saat ini tidak terlepas dari perkembangan media massa, setiap harinya manusia dibanjiri oleh berbagai informasi dari media massa seperti koran, televisi, radio, internet dsb. Naik turunnya pertumbuhan media lokal, dalam media cetak terlihat bahwa pada era saat ini media cetak sudah banyak yang mati. Dimana hampir semua media rata-rata menstakeholder media menjadi group dengan strategi pasar yang meningkat. Karakteristik pembaca memiliki kebiasaan membaca lebih dari satu surat kabar, karena tidak ingin tertinggal informasi penting dan informasi hiburan dalam waktu yang bersamaan. Strategi Komunikasi yang di lakukan pada Pewajahan surat kabar Sindo yaitu dengan menguatkan dari segi visual, Sindo saat ini menggunakan infografis yang berbentuk 3D (3 Dimensi) Dengan permainan visual dengan kekhasan dan keunikan yang sindo miliki dari segi gambar, ide grafis, warna, penulisan typografi dan lain sebagainya. Sebuah model strategi pewajahan surat kabar dan strategi komunikasi visual yang dimana di dalamnya merambah dalam strategi pasar dan dapat menentukan hasil posisi media, Karena media cetak lokal itu memiliki proses tumbuh kembang yang signifikan, namun mereka masih memiliki visi misi dan tujuan yang akan di capai.


Keywords


Mass Communications, Print Media, Newspapers, Communication Strategy, Visual Communication Strategy, changable / lay out.

References


Adi Kusrianto.2007. Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Andi Offset

Ardianto, Elvinaro. 2012.Komunikasi Massa Suatu Pengantar, Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Darsono, Dono., Enjang Muhaemin. 2013. Reka Bentuk Media Cetak. Bandung: Mimbar Pustaka.

Effendy, Onong Uchjana. 2006. Teori & Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Kotler, Philip. 2009. Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid , Bandung: Erlangga, PT Gelora Aksara Pratama

Nurudin. 2009. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: Rajawali Pers.

Romli, Asep, Syamsul, 2003. Jurnalistik Praktis, Bandung : PT Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4452

Flag Counter   Â