Hubungan Antara Event Night at The Museum dengan Sikap Pengujung Museum Geologi Bandung

Yuliana Legiman, M. Rochim

Abstract


Abstract. Event is defined as an activity held to celebrate important things in human life either as individual or related group and has its certain aims. In an event has some characteristics such as uniqueness, intangibility, perishability, personal interaction,  and atmosphere and service. One of the examples is the event of Night at The Museum “From Museum Geology With Love†February edition which was held by Geology Museum Bandung. The aim of this event was as promotion media to change society mindset about museum. The writer want to do this study because from Geology Museum Bandung’s staff never do theis study before, which about event night at the museum, in this event has held On September in 2015moreever connected to the  visitors attitudes who attends  the event. The attitudes have aspect in own human, the aspects of cognitive, affective, and conative. Besides that, February edition of event was very interesting to be studied because in this edition was lifted about love theme which connected with the february phenomenon was valentine day, it started from the theme, decoration,ng of the packaging of event, and the service with love. Based on visitor’s data  which attended to event night at the museum on September in 2015, it happened instability at increasing of visitors. So, the result of this study can become a yardstick for the committee to know what the shortage and excess at the event, for  the number of visitors who attend the next edition event can increasing and stable. And it give positive impact for the visitors. The method used in this study is quantitative research method with correlation approach, - which this method is used to find out the correlation between variables and the correlation of factors in a variable to factors in another variable. Based on the study result, it was found that there is positive correlation between the event of Night at The Museum “From Museum Geology With Love†February edition and visitors attitudes Geology Museum Bandung in 2016. With a correlation coefficient as much as 0,719, so it included on  the category of correlation was high and strong.

 

Abstrak. Event didefinisikan sebagai suatu kegiatan yang diselenggarakan untuk memperingati hal-hal penting sepanjang hidup manusia baik secara individu atau kelompok yang terikat dan memiliki tujuan tertentu. Dalam sebuah event memiliki beberapa karakteristik seperti keunikan, intangibility, perishability, interaksi personal, serta suasana dan pelayanan. Event yang memiliki ciri tersebut ialah event Night at The Museum “From Museum Geology With Loveâ€Â Edisi Februari yang diselenggarakan oleh Museum Geologi Bandung. Tujuan diadakan event ini sebagai media promosi untuk mengubah mindset masyarakat. Penulis ingin melakukan penelitian ini karena dari pihak Museum Geologi Bandung belum pernah melakukan penelitian sebelumnya mengenai event night at the museum, dimana event ini telah diselenggarakan secara rutin pada bulan September tahun 2015, apalagi dihubungkan dengan sikap pada pengunjung yang menghadiri event tersebut. Sikap tersebut meliputi semua aspek yang ada didalam diri manusia, baik secara aspek kognitif, aspek afektif, dan aspek konatif. Selain itu, event pada Edisi Februari sangat menarik untuk diteliti karena pada edisi tersebut mengangkat tema tentang kasih sayang yang berhubungan dengan fenomena dibulan Februari yaitu  “Valentine Dayâ€Â Â dari mulai tema, dekorasi, kemasan acara bahkan pelayanan pun sangat kental dengan sentuhan kasih sayang.  Berdasarkan data pengunjung juga yang menghadiri event Night at The Museum pada bulan September tahun 2015, terjadi  ketidakstabilan pada peningkatan jumlah pengunjung. Maka dengan demikian, hasil dari penelitian ini dapat menjadi tolak ukur bagi  tim panitia untuk mengetahui kekurangan dan kelebihan dari event ini agar jumlah pengunjung yang menghadiri event Night at The Museum Edisi selanjutnya semakin meningkat dan stabil, serta memberikan dampak  positif kepada pengunjung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode penelitian korelasional dimana metode yang meneliti hubungan antara variabel - variabel dan bertujuan untuk meneliti sejauh mana variasi pada suatu faktor berkaitan dengan variasi pada faktor yang lain. Berdasarkan  hasil penelitian diketahui bahwa Terdapat hubungan yang positif  antara event Night at The Museum “From Museum Geology With Loveâ€Â Edisi Februari dengan sikap pengunjung Museum Geologi Bandung tahun 2016. Dengan koefisien korelasi sebesar 0,719 maka termasuk dalam kategori hubungan yang tinggi atau kuat.


Keywords


event, attitude, visitor, museum

References


Ahmadi, Abu. 2009. Psikologi Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, Saifuddin. 2007. Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: PT. Pustaka Pelajar.

Mulyana, Deddy. 2001. Ilmu komunikasi satu pengantar. Bandung: Prenada Media Group.

Noor, Any. 2009. Manajemen Event. Bandung : Alfabeta CV.

________. 2013. Manajemen Event. Bandung : Alfabeta CV.

Rakhmat, Jalaludin. 2012. Metode Penulisan Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Umar, Humar. 2003. Metode Riset Perilaku Konsumen Jasa. Jakarta : Penerbit Ghalia Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3943

Flag Counter   Â