Pengelolaan User-Generated Content sebagai Strategi Promosi dalam Membentuk Brand Image

Sandra Aprilia, Indri Rachmawati

Abstract


Abstract. The presence of social media platforms in web 2.0 has a big impact on society. One of them is the emergence of new innovations in the world of digital marketing, namely User Generated Content or UGC. The emergence of UGC as a promotional strategy on Instagram social media can be one way to compete in the midst of marketing competition. The purpose of this study was to determine how the planning, implementation, evaluation and reasons HGL House chose UGC as a promotion in forming a brand image. This research is a qualitative research method using a case study approach. The theory used is New Media and Social Media Marketing. Data collection in this study was obtained from the results of interviews, observations and documentation related to the HGL House. In this study, researchers used the data analysis technique model of Miles and Huberman, through data analysis steps such as data collection, data reduction, data presentation and verification. This study uses triangulation of sources and triangulation of techniques in testing the validity of data and research results. The results of the study were UGC planning, namely, analyzing audiences and problems, determining objectives, selecting media and media production. UCG implementation is the use of features on Instagram by implementing UGC marketing content. UGC evaluation, namely the existence of a benchmark for strategy and evaluation of the content. The reason for choosing UGC is because of the need for information and increasing consumer confidence.

Keywords: User Generated Content, Digital Marketing, Brand Image

Abstark. Hadirnya platform media sosial dalam web 2.0 memiliki dampak besar bagi masyarakat. Salah satunya adalah muncul inovasi baru dalam dunia digital marketing yaitu User Generated Content atau UGC. Kemunculan UGC sebagai strategi promosi di media sosial Instagram dapat menjadi salah satu cara bersaing di tengah persaingan pemasaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana tahap perencanaan, pelaksanaan, evaluasi dan alasan HGL House memilih UGC sebagai promosi dalam membentuk Brand Image. Penelitian ini merupakan penelitian metode kualitatif dengan menggunakan pendekatan studi kasus. Teori yang digunakan yaitu New Media dan Social Media Marketing. Pengumpulan data dalam penelitian ini didapatkan dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi terkait pihak HGL House. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan teknik analisis data model Miles dan Huberman,  melalui langkah-langkah analisis data seperti pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan verifikasi. Penelitian ini menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik dalam menguji keabsahan data dan hasil penelitian. Hasil penelitian yaitu perencanaan UGC yaitu, menganalisis khalayak dan masalah, menentukan tujuan, pemilihan media dan produksi media. Pelaksanaan UGC yaitu penggunaan fitur-fitur di Instagram dengan menerapkan konten marketing UGC. Evaluasi UGC yaitu adanya tolak ukur strategi dan evaluasi konten tersebut. Alasan memilih UGC yaitu karena kebutuhan informasi dan meningkatkan kepercayaan konsumen.

Kata Kunci: User Generated Content, Digital Marketing, Brand Image


Keywords


User Generated Content, Digital Marketing, Brand Image

Full Text:

PDF

References


Bahtar, Azlin Zanariah & Muda, M. 2016. The Impact of User-Generated Content (UGC) on Product Reviews towards Online Purchasing – A 103 Conceptual Framework. Procedia Economics and Finance. Procedia Economics and Finance, 37(1) 340-341.

Chaffey, Dave. 2008. E- marketing. United Kingdom: Butterworth

Fazadina, Dinda. 2020. “Strategi Kreator dalam Membuat Konten Instagram Studi Kasus Strategi Konten Kreator akun Instagram @brocode_barber”. Skripsi. Bandung: Universitas Islam Bandung.

Manap, K.H.A. (2013). The role of User generated Content (UGC) in Social Media for Tourism Sector. Paper

Miller, Michael. 2012. B2B Digital Marketing: Using the web to market directly to business. Que Publishing

Randall, Geoffrey. 2001: The Art of Marketing: A Practical Guide to Planning Your Strategy. New Delhi: Crest Publishing House marketinimizin your digital

Setiawan, Mutiara Rizki. 2019. “Strategi Digital Content Marketing Eiger Melalui Media Sosial Instagram” Skripsi. Bandung: Universitas Islam Bandung

Ramadiansyah Surya, Chaerowati Dede Lilis. (2021). Pemasaran Interaktif melalui Media Sosial sebagai Sarana Promosi Applecoast Clothing. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(1), 1-9




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30717

Flag Counter