Komunikasi Interaktif dalam Social Media Marketing Meating Point

Fajrul Agian Junaedi, Aning Sofyan

Abstract


Abstract. The role of social media now is not only to communicate, but has another function to use social media as a medium to promote a service or product. One of them is Meating Point Indonesia which is engaged in selling all you can eat korean food, Meating Point Indonesia really uses Instagram social media to do its marketing. With Instagram Meating Point Indonesia, maximize social media marketing through sharing photos and videos that connect social media marketing activities with interactive communication. The purpose of this research is "How is the use of interactive communication in social media marketing Meating Point through Instagramâ€. The method used in this research is qualitative with a case study approach. Data collection techniques used are observation, interviews, documentation, and literature studies related to research. The results of this study Meating Point Indonesia uses social media marketing which is interactive communication by sharing on three Instagram features, namely content/feed, instastory, and caption by filling the content with games, puzzles, and questions about Meating Point Indonesia, giving rise to interactive content. Consumer involvement with Meating Point Indonesia is formed in the comments section and instastory polls. Maintaining and increasing consumers is assisted by using Instagram ads to reach other consumers, maintaining them consistently and also assisted by rewards for consumers who take the quiz or games.

Keywords: Social Media Marketing, Marketing Communication, Meating Point Indonesia.

Abstrak. Peran media sosial kini bukan hanya untuk berkomunikasi, tetapi mempunyai fungsi lain memanfaatkan media sosial sebagai media promosi suatu jasa atau produk. Salah satunya Meating Point Indonesia bergerak di bidang penjualan makanan korean all you can eat, Meating Point Indonesia sangat memanfaatkan media sosial instagram untuk melakukan pemasarannya. Dengan adanya Instagram Meating Point Indonesia maksimalkan social media marketing melalui pembagian foto dan video yang menghubungkan kegiatan social media marketing dengan komunikasi interaktif. Tujuan dari penelitian ini adalah “Bagaimana pemanfaatan komunikasi interaktif dalam social media marketing Meating Point melalui Instagramâ€. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi pustaka yang berkaitan dengan penelitian. Hasil dari penelitian ini Meating Point Indonesia menggunakan social media marketing yang bersifat komunikasi interaktif dengan berbagi pada tiga fitur Instagram yaitu konten/feed, instastory, dan caption dengan cara mengisi konten tersebut oleh games, teka-teki, dan pertayaan seputar Meating Point Indonesia sehingga menimbulkan konten yang interaktif. Keterlibatan konsumen dengan Meating Point Indonesia terbentuk pada bagian komentar dan polling instastory. Mempertahankan dan meningkatkan konsumen dibantu menggunakan Instagram ads untuk menjangkau konsumen lainya, mempertahankannya dengan konsisten dan juga dibantu adanya reward kepada konsumen yang mengikuti kuis atau games tersebut.

Kata Kunci: Social Media Marketing, Komunikasi Pemasaran, Meating Point Indonesia.


Keywords


Social Media Marketing, Komunikasi Pemasaran, Meating Point Indonesia.

Full Text:

PDF

References


Afifah, K. (2016). Pengaruh Social Media Marketing Instagram terhadap Tingkat Brand Awareness Roaster and Bear Coffe Lounge & Kitchen. Yogtakarta: Universitas Gadjah Mada.

Atmoko Dwi, Bambang. 2012. Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.

Evans, Dave dan Jake Mckee.2013. Social Media Marketing: The Next Generation Of Business Engagement. Canada: John Wiley & Sons, Inc.

Kotler, Philip and Gary Amstrong. 2012. Priciples of Marketing Global 14thedition. New Jersey: Prentice.

Marsudi. 2018. Strategi Komunikasi Interaktif Ciewie Batik. Vol 2, No , Jakarta Pusat: Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Persada Indonesia YAI.

Nasrullah, Rulli. 2015. Media Sosial; Persfektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Solis, Brian. (2010). Engage: The Complete Guide for Brands and Business to Build, Cultivate, and Measure Success in the New Web. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.

Warsita, B. 2008. Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Yusmar Yusuf, “Instagram Sebagai Gaya Hidup Masyarakat Kota Pekanbaru (Studi Komunitas Instagram Di Kota Pekanbaru),†JOM FISIP Vol. 4 No. 2 (Oktober 2017), 4.

Ramadiansyah Surya, Chaerowati Dede Lilis. (2021). Pemasaran Interaktif melalui Media Sosial sebagai Sarana Promosi Applecoast Clothing. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(1), 1-9




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30468

Flag Counter   Â