Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Endorsement Optik Krida dalam Memasarkan Produk

Muhammad Yuan Biaggi, Anne Maryani

Abstract


Abstract. Endorsement promotion on social media is a promotional activity that uses the services of celebrities they like to promote a product. By pairing a brand with a celebrity, a brand can take advantage of their unique and positive secondary association of a celebrity. In addition, a celebrity can only be used as a support if the advertiser has good reason to believe that the supporter promised the opinions presented. The promotion system through this endorsement is one of which is carried out by the Optik Krida shop, so that is why the author tries to examine how social media is used as a means of endorsement promotion to market products. This study aims to determine why optical krida performs an endorsement system, this study aims to determine how optical krida faces obstacles in the application of its endorsement system. The method used in this study is a qualitative research method with a case study approach. Data collection techniques were carried out by means of interviews and documentation studies which would later be analyzed using qualitative data analysis techniques. The result of this research is that the Krida optical endorsement system uses public figures who are considered to have credibility who can increase sales and can even educate consumers or even the wider community.

Keywords: endorsement, social media, online marketing

Abstrak. Promosi endorsement pada media sosial merupakan salah satu kegiatan promosi yang menggunakan jasa selebritas yang mereka sukai untuk mempromosikan suatu produk. Dengan memasangkan sebuah merek dengan seorang selebritas, sebuah merek dapat memanfaatkan asosiasi mereka sekunder yang unik dan positif dari seorang selebritas. Selain itu seorang selebritas hanya dapat digunakan sebagai pendukung jika pengiklan memiliki alasan yang kuat untuk meyakini bahwa pendukung tersebut berjanji pada pendapat yang disajikan. Sistem promosi melalui endorsement ini salah satunya dilakukan oleh toko Optik Krida, maka dari itulah penulis mencoba meneliti bagaimana sebuah media sosial dijadikan sebagai sarana promosi endorsement untuk memasarkan produk. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui mengapa optic krida melakukan sistem endorsement, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui cara optic krida menghadapi kendala dalam penerapan sistem endorsenya. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara wawancara dan studi dokumentasi yang nantinya akan dianalisis menggunakan teknik analisis data kualitatif. Hasil pentelitian ini bahwa system endorsement optik krida menggunakan publik figur yang dirasa memiliki kredibelitas yang dapat meningkatkan penjualan dan bahkan dapat mengedukasi konsumen atau bahkan masyarakat luas.

Kata Kunci: endorsement, media sosial, online marketing.


Keywords


Endorsement, media sosial, merkering online

Full Text:

PDF

References


Ibid., pg. 4

Ibid., pg. 8

Kasemsap, K. (2019). Professional and business applications of social media platforms. In Social Entrepreneurship: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 824-847). IGI Global.

Nisrina, Bisnis Online, Manfaat Media Sosial dalam Meraup Uang, (Yogyakarta: Kobis, 2015), hal. 137

Pourkhani, A., et al. "The impact of social media in business growth and performance: A scientometrics analysis." International Journal of Data and Network Science 3.3 (2019), pg. 2

Subhadip Roy and Varsha Jain. "Exploring meaning transfer in celebrity endorsements: measurement and validation." Asia-Pacific Journal of Business Administration (2017), pg.

Adrianto Rifqi, Kurnia. (2021). Kredibilitas Influencer dalam Membentuk Kepercayaan Konsumen terhadap Brand. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(1), 54-60




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.29142

Flag Counter