Marketing Komunikasi Online Room Society Coffee dalam Menghadapi Krisis Pandemi

Raihan Muyassaril, Indri Rachmawati

Abstract


Abstract. The global pandemic status set by the WHO resulted in several activities that could not be carried out including travel bans, public gatherings, and office closures until several countries made a total lockdown policy. This pandemic has an impact on all aspects of life, one of which is the coffee shop business. The impact of this pandemic requires coffee shop businesses to adapt in running their business, one way to adapt is to make sales using social media. Roomsociety is one of the coffee shops that sells and promotes through social media, so that's why here the author tries to examine how the strategy is carried out by @Roomsociety coffee Bandung in using its online marketing¬ to survive in the midst of this pandemic. This study aims to determine the application of online marketing applied by @Roomsociety coffee and how @Roomsociety coffee faces obstacles in the application of online marketing. The method used in this research is a qualitative method with a case study approach. Data collection techniques were carried out by interviews, observation and documentation studies with data analysis techniques using qualitative analysis. The results of this study are that roomsociety really utilizes various social media platforms for membranes during this pandemic, especially Instagram for the development of roomsociety because they carry out promotions on these platforms, roomsociety uses Instagram not only to sell coffee products, but they also want to feel closer to their customers. followers.

Keywords: Online Marketing, Business, Coffee Shopmarketing

Abstrak. Status pandemic global yang ditetapkan WHO mengakibatkan beberapa kegiatan tidak dapat dilakukan meliputi larangan bepergian, pertemuan publik, dan penutupan kantor hingga beberapa negara membuat kebijakan penguncian total negaranya. Pandemic ini berdampak terhadap seluruh aspek kehidupan salah satunnya pada bidang bisnis kedai kopi.  Dampak pandemic ini mengharuskan bisnis kedai kopi untuk beradaptasi dalam menjalankan bisnisnya, salah satu cara dalam berdaptasinya yaitu melakukan penjualan dengan menggunakan sosial media. Roomsociety merupakan salah satu kedai kopi yang melakukan penjualan serta promosi melalui sosial media, maka dari itulah disini penulis mencoba untuk meneliti bagaimana strategi yang dilakukan oleh @Roomsociety coffee Bandung dalam menggunakan online marketing¬-nya untuk bertahan di tengah pandemic ini. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan online marketing yang diterapkan oleh @Roomsociety coffee dan Bagaimana cara @Roomsociety coffee menghadapi kendala dalam penerapan online marketing. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi dan studi dokumentasi dengan teknik analisis data menggunakan analisis kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah roomsociety sangat memanfaatkan berbagai macam platform media social untuk membranding pada masa pandemic ini khususnya Instagram bagi berkembangnya roomsociety karena melakukan promosinya diplatform tersebut, roomsociety menggunakan Instagram bukan hanya untuk mejual produk kopi saja, tetapi mereka juga ingin merasa lebih dekat dengan para followers.

Kata Kunci: Online Marketing, Bisnis, Kedai Kopi.


Keywords


Online Marketing, Bisnis, Kedai Kopi.

Full Text:

PDF

References


Chrismardani, Y. (2014). Komunikasi pemasaran terpadu: implementasi untuk UMKM. Neo-Bis, 8(2), 179-189.

Fikrillah, Adhitya Fajar. (2020). Pengaruh Komunikasi Pemasaran “Bakar Uang” di Bukalapak terhadap Minat Beli Pelanggan. Volume 6, No. 2

Kotler, P. (2012). Kotler on marketing. Simon and Schuster.

Kotler, P. (2011). Philip Kotler's contributions to marketing theory and practice. Review of Marketing Research: Special Issue–Marketing Legends, 8, 87-120.

Kotler, P. (2017). Philip Kotler: some of my adventures in marketing. Journal of Historical Research in Marketing.

Piether, F. (2020). Penerapan Langkah Dinamis Pada Sektor Bisnis Produk di Tengah Pandemi Covid-19 (Implementing Dynamic Steps in the Product Business Sector Amid the COVID-19 Pandemic). Available at SSRN 3591016.

Sardjana, D. (2010). Penerapan Techno-Economy pada UKM di Indonesia dengan Replikasi Program Telematika Pedesaan Grameen.

Sari, Puja Resma Nelam. (2021). Indonesia Digital Public Diplomacy on @kemlu_ri Instagram: Benefit and Challenges during COVID-19. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(1), 36-45




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.28773

Flag Counter