Hubungan Pesan Iklan dengan Minat Generasi Milenial
Abstract
Abstract. The banking industry has begun to look at the potential for the millennial generation to need Home Ownership Credit (KPR) products is quite high. One of the banks that offers KPR products for the millennial generation is Bank Mandiri. Advertising as a form of promotion by the company, ultimately seeks to increase consumer buying interest or even to make consumer decisions to buy products or services. The purpose of this study was to determine the effect of Bank Mandiri's Millennial KPR advertising messages on the interests of the millennial generation. The theory used is the stimulus-response theory. Stimulus Response theory assumes that verbal words (spoken-written), nonverbal cues, pictures, and certain actions will stimulate others to respond in a certain way. The method used in this research is a survey, this type of research includes correlational research. The sample in this study were 100 respondents. Data collection was carried out through questionnaires, interviews and observations. The data analysis technique used was the rank spearman. The results showed that there was a significant relationship between the content of advertising messages (X1) and the millennial generation's buying interest (Y); there is a significant relationship between advertising message structure (X2) and millennial generation buying interest (Y); there is a significant relationship between advertising message format (X3) and millennial generation buying interest (Y); there is a significant relationship between the source of advertising messages (X4) and millennial generation buying interest (Y); there is a significant relationship between advertising messages (X) and millennial generation buying interest (Y).
Keywords: Advertising messages, Interests, Millennial Generation, Millennial KPR
Abstrak. Industri perbankan mulai melirik bahwa potensi generasi milenial akan kebutuhan produk Kredit Pemilikan Rumah (KPR) cukup tinggi. Salah satu perbankan yang menawarkan produk KPR untuk generasi milenial adalah Bank Mandiri. Iklan sebagai bentuk promosi dari perusahaan, pada akhirnya berupaya untuk meningkatkan minat beli konsumen atau bahkan hingga pengambilan keputusan konsumen membeli produk atau jasa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pesan iklan KPR Milenial Bank Mandiri terhadap minat generasi milenial. Teori yang digunakan adalah teori stimulus-response. Dalam teori Stimulus Response mengasumsikan bahwa kata-kata verbal (lisan–tulisan), isyarat-isyarat nonverbal, gambar-gambar, dan tindakan-tindakan tertentu akan merangsang orang lain untuk memberikan respon dengan cara tertentu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah survei, jenis penelitian ini termasuk penelitian korelasional. Sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 100 orang responden. Pengumpulan data dilakukan melalui angket, wawancara dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah rank spearman. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara isi pesan iklan (X1) dengan minat membeli generasi milenial (Y); terdapat hubungan yang signifikan antara sruktur pesan iklan (X2) dengan minat membeli generasi milenial (Y); terdapat hubungan yang signifikan antara format pesan iklan (X3) dengan minat membeli generasi milenial (Y); terdapat hubungan yang signifikan antara sumber pesan iklan (X4) dengan minat membeli generasi milenial (Y); terdapat hubungan yang signifikan antara pesan iklan (X) dengan minat membeli generasi milenial (Y).
Kata Kunci: Pesan Iklan, Minat, Generasi Milenial, KPR Milenial
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Bovee, Courtland L. dan John V. Thill. 2003. Komunikasi Bisnis, Buku Pertama, Edisi Keenam, Alih Bahasa: Alexander Sindoro. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia
Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, teori dan filsafat komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Kotler, Philip dan Gary Amstrong. 2012. Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I. Jakarta: Penerbit Prenhalindo.
Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2012. Manajemen Pemasaran Jilid I Edisi ke 12. Jakarta: Erlangga
Ordun, Guven. 2015. Millennial (Gen Y) Consumer Behavior Their Shopping Preferences and Perceptual Maps Associated with Brand Loyalty. Canadian Social Science 11(4): 1–16
Sumartono. 2002. Terperangkap dalam Iklan: Meneropong Imbas Pesan Iklan Televisi. Bandung: Alfabeta
https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20191017162803-78-440431/bi-yakin-kaum-milenial-akan-dorong-pertumbuhan-kpr
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26099
  Â