Strategi Komunikasi Pemasaran Produk untuk Menarik Minat Beli

Yolanda Putri Utami, Aning Sofyan

Abstract


Abstract. The development of business in Indonesia from era to era shows that business has something in a positive direction. Business is an activity in selling goods or services to consumers in search of profit or more income. PT. HPAI (Herba Penawar Alwahida Indonesia) leads to halal network system or Multilevel Marketing Syariah. The object of research to be researched is product marketing communication strategy "Pakai Ceritakan Ajak" at PT. HPAI to attract buying interest. The purpose of this research is to know and understand hpai product marketing communication strategy, HPAI product marketing process, and HPAI product planning. This research uses qualitative method with case study approach. Data collection techniques are conducted with interviews, observations, and documentation. As a result of the research, marketing communication strategies on HPAI products were delivered by marketers to convey the product information, namely PCA which has a strategy developed when marketing HPAI products that are believed and implemented by HPAI businesses. The marketing process is online through social me-dia, can also be through e-commerce. Offline by way of PCA and home sharing. Marketing planning has an advantage or not when the sale is in a promo state, depending.

Keywords: Multilevel Sharia Marketing, Marketing Communication Strategy, Marketing Process, Marketing Planning.

Abstrak. Perkembangan bisnis di Indonesia dari era ke era menunjukkan bahwa bisnis memiliki sesuatu ke arah yang bersifat positif. Bisnis yaitu suatu kegiatan dalam menjualkan suatu barang atau pun jasa kepada konsumen untuk mencari keuntungan atau pendapatan yang lebih. PT. HPAI (Herba Penawar Alwahida Indonesia) mengarah pada sistem halal network atau Multilevel Marketing Syariah. Objek penelitian yang akan diteliti yaitu strategi komunikasi pemasaran produk “Pakai Ceritakan Ajak†di PT. HPAI untuk menarik minat beli. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui dan memahami strategi komunikasi pemasaran produk HPAI, proses pemasaran produk HPAI, dan perencanaan produk HPAI. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian, strategi komunikasi pemasaran pada produk HPAI disampaikan oleh pemasar untuk menyampaikan informasi produk tersebut yaitu PCA yang memiliki strategi dikembangkan ketika memasarkan produk HPAI yang diyakini dan dilaksanakan oleh para pelaku bisnis HPAI. Proses pemasaran yaitu secara online melalui media sosial, dapat pula melalui e-commerce. Secara offline dengan cara PCA dan home sharing. Perencanaan pemasaran mempunyai keuntungan atau tidak ketika penjualan dalam keadaan promo, tergantung.

Kata Kunci: Multilevel Marketing Syariah, Strategi Komunikasi Pemasaran, Proses Pemasaran, Perencanaan Pemasaran.


Keywords


Multilevel Marketing Syariah, Strategi Komunikasi Pemasaran, Proses Pemasaran, Perencanaan Pemasaran.

Full Text:

PDF

References


Akpoyomare, O. Ben (2013) “Approaches for Generating and Evaluating Product Positioning Strategy,†International Journal of Business Administration, 4(1), hal. 46–52. doi: 10.5430/ijba.v4n1p46.

Anne Ratnasari, Yusuf Hamdan, A. S. (2016) “PROMOSI BISNIS DALAM MEMBANGUN HUBUNGAN DENGAN KONSUMEN,†Prosiding SNaPP2016, 6, hal. 562. Tersedia pada: http://proceeding.unisba.ac.id/index.php/sosial/article/view/263/pdf.

CaÄija, L. N. (2016) “THE NONPROFIT MARKETING PROCESS AND FUNDRAISING PERFORMANCE OF HUMANITARIAN,†International Journal of Contemporary Management, 21(2), hal. 1–25.

Fernandes, M. T. (2011) “Business Strategy Model,†nternational Journal of Innovation, Management and Technology, 2(4), hal. 301–308.

HNI, C. (2018) DIKTAT KHT DASAR. Jakarta: Herba Penawar Alwahida.

HNI, T. L. (2018) BUKU PAKET AGEN SUKSES. CELLS (Cooperation of Executive Loyal Leaders).

Khairunnisa, R. S. (2016) Pengaruh Bauran Pemasaran Produk Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung Android. Universitas Telkom.

Lovett, M. J., Peres, R. dan Shachar, R. O. N. (2013) “On Brands and Word of Mouth,†International Journal of Marketing Research, L(August), hal. 427–444. doi: 10.1509/jmr.11.0458.

Oesman, S. (2019) BAB 2 LANDASAN TEORI, docplayer.info. Tersedia pada: http://docplayer.info/97234232-Bab-2-landasan-teori.html (Diakses: 5 Februari 2020).

Ogunmokun, G. O. dan Tang, E. C. H. (2012) “The Effect of Strategic Marketing Planning Behaviour on the Performance of Small- to Medium-Sized Firms,†International Journal of Management, 29(1), hal. 159–171.

Okolie, U. C. et al. (2014) “Influence of Entrepreneurship Education on Students Attaining Business Development Awareness and Skills Acquisition in Nigeria,†4(3), hal. 37–44.

Petersen, J. A., Kushwaha, T. dan Kumar, V. (2015) “Marketing Communication Strategies and Consumer Financial Decision Making: The Role of National Culture,†International Journal of Marketing, 79(1), hal. 44–63. doi: 10.1509/jm.13.0479.

Rasouli, E., Jamaati-e-Somarin dan Jahan, M. H. (2015) “Study of culture and its role in the marketing process (a review),†International Journal of Current Research in Science, 3(6), hal. 28–38.

Saepuloh, M. R. (2017) “STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN SEKOLAH MELALUI WEBSITE ONLINE DALAM KEGIATAN PENERIMAAN PESERTA DIDIK BARU,†Institutional Repositories & Scientific Journals.

Shakeel-Ul-Rehman dan Ibrahim, M. S. (2011) “INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION AND,†International Refereed Research Journal, 2(4), hal. 187–191.

Soba, M. dan Aydin, M. (2013) “Product Placement Efficiency in Marketing Communication Strategy,†International Journal of Business and Management, 8(12), hal. 111–116. doi: 10.5539/ijbm.v8n12p111.

Syarifah Nurhaliza Bintani (2019) Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Indihome pada PT. TELKOM INDONESIA. Universitas Telkom.

Tjiptono dan Chandra (2012) Pemasaran Strategi. 2 ed. Yogyakarta: ANDI.

Wijaya, H. dan Hani Sirine (2016) “STRATEGI SEGMENTING, TARGETING, POSITIONING SERTA STRATEGI HARGA PADA PERUSAHAAN KECAP BLEKOK DI CILACAP,†AJIE - Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 01, hal. 179–181.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.25147

Flag Counter   Â