Strategi Pemasaran Digital Indihome di Instagram

Bayu Reza Aulia, Satya Indra Karsa

Abstract


Abstract. IndiHome is a Telkom Group service product that is a market leader as an optical cable / fiber based internet service provider. IndiHome's digital marketing strategy then became the main focus of the study in this study which is based on IndiHome's ability to remain a market leader in the competitive Indonesian internet service provider competition. IndiHome still faces technical problems related to services such as network quality and prices that often go up unilaterally. For this reason, this study aims to determine the IndiHome digital marketing strategy Telkom Reg. III West Java on Telkomjabar Instagram account.This study uses the postpositivism paradigm, with qualitative approaches and case study methods. Research subjects are 6 people who were selected purposively. Data analysis techniques through interviews, nonparticipant observation, and literature study. Data analysis techniques through the interactive model of Miles & Huberman consisting of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Test the validity of the data through source triangulation.The results showed that IndiHome digital marketing strategy has applied the rules of the social media strategy wheel which contains: tracking & monitoring strategies, distribution strategies, content optimization strategies, engagement strategies and measurement strategies. The use of Instagram in IndiHome marketing is considered to be one of the ways to build consumer awareness products at IndiHome and Teklom and help boost sales of IndiHome service products with high engagement with consumers.

Keywords: Digital Marketing Communication, Social Media, Instagram, IndiHome, Telkom.


Abstrak. IndiHome merupakan produk layanan Telkom Group yang menjadi market leader sebagai produk penyedia layanan internet berbasis kabel optik/fiber. Strategi pemasaran digital IndiHome kemudian menjadi fokus utama kajian dalam penelitian ini yang di dasari atas kemampuan IndiHome untuk tetap menjadi market leader di tengah persaingan provider layanan internet Indonesia. Di samping itu IndiHome masih menghadapi permasalahan teknis terkait dengan layanan seperti kualitas jaringan dan harga yang sering naik secara sepihak. Untuk itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pemasaran digital IndiHome wilayah Telkom Reg. III Jawa Barat pada akun Instagram Telkomjabar. Penelitian ini menggunakan paradigma postpositivisme, dengan pendekatan kualitatif dan metode studi kasus. Subjek penelitian berjumlah 6 orang yang dipilih secara purposif. Teknik analisis data melalui wawancara, observasi non partisipan, dan studi kepustakaan. Teknik analisis data melalui model interaktif Miles & Huberman yang terdiri atas reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Uji keabsahan data melalui triangulasi sumber. Hasil penelitian menunjukan bahwa strategi pemasaran digital IndiHome pada akun Instagram Telkomjabar telah menerapkan kaidah-kaidah social media strategy wheel yang berisi mengenai: strategi pelacakan & pemantauan, strategi pendistribusian, strategi optimasi konten, strategi keterlibatan dan strategi pengukuran. Penggunaan Instagram dalam pemasaran IndiHome dinilai menjadi salah satu cara yang membangun product awareness konsumen dan membantu mendongkrak penjualan produk layanan IndiHome dengan adanya engagement yang tinggi.

Kata Kunc:  Komunikasi pemasaran digital, media sosial, instagram, IndiHome, Telkom.


Keywords


Komunikasi pemasaran digital, media sosial, instagram, IndiHome, Telkom.

Full Text:

PDF

References


Breakenridge, Deirdre K. 2012. Social Media and Public Relations: Eight New Practices for the PR Professional. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Farida. 2015. Pemanfaatan Kecanggihan Teknologi Berbasis Digital (Memudahkan Komunikasi Manusia). AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, Vol. 3, No. 2, Desember 2015 (359-382).

Kabani, Shama Hyder. 2010. The Zen of Social Media Marketing: An Easier Way to Build Credibility, Generate Buzz, and Increase Revenue. USA: Benbella Books Inc.

Jatmiko, Leo Dwi. 2020. Di Balik Pemblokiran Netflix, Isu Bisnis atau Konten. Diakses dalam situs https://teknologi.bisnis.com/read/20200126/ 101/1193902/di-balik-pemblokiran-netflix-isu-bisnis-atau-konten, pada 5 Maret 2020.

Keller, Kevin Lane. 2013. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity (4th Ed.). Essex: Pearson.

Kotler, Philip & Kevin Lane Keller. 2009. Manajemen Pemasaran: Jilid 2 (Cetakan ketiga belas). Jakarta: Erlangga.

Praditya, Diaz. 2018. [Update] 7 Provider Internet Kabel di Indonesia dan Tip Memilih yang Tepat. Diakses dalam situs https://id.techinasia.com/ inilah-4-provider-internet-broadband-di-indonesia, pada 4 Maret 2020.

Ramadhan, Bagus. 2020. Data Internet di Indonesia dan Perilakunya Tahun 2020: Indonesia Berulang Kali Memuncaki Peringkat Duniah. Diakses dalam situs https://teknoia.com/data-internet-di-indnesia-dan-perilakunya-880c7bc7cd19, pada 15 Mei 2020, pada 4 Maret 2020.

Sucahya, Media. 2013. Teknologi Komunikasi dan Media. Jurnal Komunikasi, Vol. 2, No. 1, Jan-April 2013 (6-21).




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23327

Flag Counter   Â