Sales Promotion Produk Fashion yang Dilakukan Local Cuteness dalam Media Instagram @Localcuteness

Nira Novianti, Anne Ratnasari

Abstract


Abstract. This research is a qualitative study entitled "Sales Promotion of Fashion Products in Local Cuteness, Case Study Regarding Sales Promotion Activities in Instagram @localcuteness Media". At present, Indonesia is experiencing developments in the creative industry. This affects the amount of interest of the people of Indonesia to create a domestic industry that is now often called a local brand. The focus of this research is to know the sales promotion of fashion products in Local Cuteness as a media product promotion on social media Instagram. This study aims to determine how sales promotion activities in Local Cuteness through social media Instagram @ localcuteness. Researchers in this study used several theories namely Marketing Communication Theory and Sales Promotion. Informants were taken by the Creative director, Content Director, and Founder. In this study, researchers used qualitative methods and a case study approach. Data collection is done by using in-depth interviews, literature studies and observations. Data analysis techniques used are data presentation, data reduction and verification. The results of this study that in marketing fashion products on Instagram @localcuteness through attractive offers, vouchers, sweepstakes, discounts and prizes. In making content @localcuteness instagram containing messages or information about the product must know the target market. Barriers to promotion on Instagram @localcuteness followers lack understanding of information about the products offered. Display messages or unique information tailored to the characteristics of Local Cuteness become a mainstay in marketing products that cause purchases.

Keywords. Sales Promotion, Fashion Product, Local Cuteness, Instagram


Abstrak. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang berjudul “Sales Promotion Produk Fashion di Local Cuteness, Studi Kasus Mengenai Aktivitas Sales Promotiondi Media Instagram @localcutenessâ€. Saat ini, Indonesia mengalami perkembangan dalam bidang industri kreatif. Hal ini berpengaruh terhadap banyaknya minat masyarakat Indonesia untuk membuat industri dalam negeri yang saat ini sering disebut merek (brand) lokal. Fokus penelitian ini adalah mengetahui sales promotion pada produk fashion di Local Cuteness sebagai media promosi produk dalam media sosial Instagram. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana aktivitas sales promotiondi Local Cuteness melalui media sosial Instagram @localcuteness. Peneliti dalam penelitian ini menggunakan beberapa teori yaitu Teori Komunikasi Pemasaran dan Sales Promotion. Informan yang diambil Creative director, Content Director, dan Founder.Pada penelitian ini peneliti menggunakan metode kualitatif dan dengan pendekatan studi kasus. Pengumpulan data yang dilakukan dengan menggunakan wawancara mendalam, studi kepustakaan dan observasi. Teknik analisa data yang digunakan adalah penyajian data, reduksi data dan verifikasi. Hasil dari penelitian ini bahwa dalam memasarkan produk fashion dalam instagram @localcuteness melalui penawaran yang menarik yaitu voucher, undian, discount dan hadiah. Dalam pembuatan konten instagram @localcuteness yang berisikan pesan atau informasi mengenai produk harus mengetahui target pasar yang dituju. Hambatan promosi dalam instagram @localcuteness para followers kurang memahami informasi mengenai produk yang diitawarkan. Tampilan pesan atau informasi yang unik disesuaikan dengan karakteristik Local Cuteness menjadi andalan dalam memasarkan produk yang menyebabkan terjadinya pembelian.

Kata Kunci. Sales Promotion, Produk Fashion, Local Cuteness, Instagram.


Keywords


Sales Promotion, Produk Fashion, Local Cuteness, Instagram.

Full Text:

PDF

References


(1) Alma, B. (2011). Pemasaran dan Pemasaran Jasa. In Pemasaran dan Pemasaran Jasa.

(2) Blumer, H. (2018). Symbolic interaction. In Interdisciplinary Approaches to Human Communication: Second Edition.

(3) Kotler, P., & Gary, A. (2012). Prinsip Prinsip Pemasaran Edisi 12 Jilid 2. Jakarta: Erlangga

(4) Morissan. (2015) Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. In Jakarta: Prenada Media Group.

(5) Ratnasari, Hamdan, Julia. 2017. Promosi Penjualan Produk Melalui Instagram. Jurnal Inter Komunika. Universitas Islam Bandung, Volume 2, Nomor 2, Tahun 2017 (hlm 102-106).

(6) Shimp, T. A. (2014). Komunikasi pemasaran terpadu dalam periklanan dan promosi. Jakarta: Salemba Empat.

(7) Tjiptono. (2008). Strategi Pemasaran. In Edisi Kedua, Penerbit Andi, Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.22734

Flag Counter   Â