Pemanfaatan Event New York Now 2018 dalam Mempromosikan Produk

Regina Sarah, Endri Listiani

Abstract


Abstract. The creative industry sector is believed to be able to contribute greatly to the national economy. One way is to actively participate in various events, especially international events. International events have an important role in the development of creative industries. With an international event, it is able to help the creative industries introduce their products easily to the international market. Pala Nusantara is one of Indonesia's creative actors who used the event New York Now 2018 as an opportunity to be able to promote their products in the international market. The event was the first international event participated by Pala Nusantara. The purpose of this study is (1) to find out the steps of Pala Nusantara as a participant in the New York Now 2018 event in promoting its products in the international market, (2) to find out the obstacles and conveniences encountered by Pala Nusantara as a participant in the New York Now 2018 event in promoting its products in the international market, (3) to find out the impact of Pala Nusantara after participating in the 2018 New York Now event in promoting its products in the international market. The method chosen by researchers to conduct research on the use of events in promoting products in international markets is a qualitative method with a case study approach. Researchers used in-depth interview data collection techniques, documentation, and literature studies. Research results from the Utilization of the 2018 New York Now Event in Promoting Products, researchers found that (1) Pala Nusantara steps as participants in the 2018 New York Now event to promote its products in international markets is to plan and prepare equipment for the 2018 New York Now event, and the implementation of the 2018 New York Now event. (2) obstacles encountered by Pala Nusantara as a participant in the 2018 New York Now event to promote their products in the international market are human resources, production time, American government regulations, and a lack of market trust in the product. Whereas the convenience encountered by Pala Nusantara as a participant in the 2018 New York Now event is to get facilities in the form of a booth from Bekraf, a one-day travel facility in New York by the Consulate General, and free housing facilities from relatives who live in America. (3) the impact encountered by Pala Nusantara as a participant in the 2018 New York Now event in promoting its products in the international market is prestige, experience, and also gave birth to the newest product, PALAMylea. Meanwhile, the losses suffered by Pala Nusantara were only sales losses which could not cover Pala Nusantara's expenses for participation in the 2018 New York Now event.

Keywords: Event marketing, promoting products, international markets, Pala Nusantara.

Abstrak. Sektor industri kreatif dipercaya mampu memberikan kontribusi besar bagi perekonomian nasional. Salah satu caranya adalah dengan aktif mengikuti berbagai event, terutama event internasional. Dengan adanya event internasional, mampu membantu industri kreatif memperkenalkan produknya dengan mudah ke pasar internasional. Pala Nusantara merupakan salah satu pelaku kreatif Indonesia yang memanfaatkan event New York Now 2018 sebagai salah satu peluang untuk dapat mempromosikan produknya di pasar internasional. Event tersebut merupakan event internasional pertama yang diikuti oleh Pala Nusantara. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui langkah-langkah Pala Nusantara sebagai partisipan event New York Now 2018 dalam mempromosikan produknya di pasar internasional, (2) untuk mengetahui hambatan dan kemudahan yang ditemui oleh Pala Nusantara sebagai partisipan event New York Now 2018 dalam mempromosikan produknya di pasar internasional, (3) untuk mengetahui dampak yang didapati oleh Pala Nusantara setelah berpartisipasi di event New York Now 2018 dalam mempromosikan produknya di pasar internasional. Metode yang dipilih oleh peneliti untuk melakukan penelitian mengenai pemanfaatan event dalam mempromosikan produk di pasar internasional ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Peneliti menggunakan teknik pengumpulan data wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Hasil penelitian dari Pemanfaatan Event New York Now 2018 dalam Mempromosikan Produk, yaitu (1) langkah-langkah Pala Nusantara sebagai partisipan di event New York Now 2018 untuk mempromosikan produknya di pasar internasional adalah merencanakan dan mempersiapkan perlengkapan untuk event New York Now 2018, dan pelaksanaan event New York Now 2018, (2) hambatan yang ditemui Pala Nusantara sebagai partisipan di event New York Now 2018 untuk mempromosikan produknya di pasar internasional adalah sumber daya manusia, waktu produksi, regulasi pemerintahan Amerika, dan kurangnya rasa percaya pasar terhadap produk. Sedangkan kemudahan yang ditemui oleh Pala Nusantara sebagai partisipan di event New York Now 2018 adalah mendapat fasilitas berupa booth dari Bekraf, fasilitas perjalanan satu hari di New York oleh KJRI, dan fasilitas tempat tinggal gratis dari kerabat yang tinggal di Amerika, dan (3) dampak yang ditemui oleh Pala Nusantara sebagai partisipan di event New York Now 2018 dalam mempromosikan produknya di pasar internasional adalah prestise, experience, dan juga melahirkan produk terbaru yaitu PALAMylea. Sedangkan, kerugian yang dialami oleh Pala Nusantara hanya kerugian penjualan yang tidak dapat menutupi pengeluaran Pala Nusantara untuk keikutsertaannya menjadi partisipan di event New York Now 2018.

Kata Kunci : Event marketing, mempromosikan produk, pasar internasional, Pala Nusantara.

Keywords


Event marketing, promoting products, international markets, Pala Nusantara

Full Text:

PDF

References


Chandra, gregorius. 2002. Strategi dan Program Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Effendy, Onong Uchjana. 2000. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Gunawan, Imam. 2015. Metode Penelitian Kualitatif:Teori dan Paktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kennedy, John E. 2009. Manajement Event. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer.

Kotler dan Armstrong. 2009. Prinsip-prinsip Pemasaran Edisi 12 jilid 1. Jakarta : Penerbit Erlangga.

Kotler dan Keller. 2009. Manajemen Pemasaran Edisi 13 jilid 1. Jakarta : Penerbit Erlangga.

Kotler dan Keller. 2009. Manajemen Pemasaran Edisi 13 jilid 2. Jakarta : Penerbit Erlangga.

Triwardhani, Ike Junita dan Suhendra, Fernando. 2015. Manajemen Event Pameran Pernikahan Tradisional Lintaswarna, dalam rosiding Penelitian Sivitas Akademika Unisba (Sosial dan Humaniora), Gel. 2, 139-144




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.21033

Flag Counter   Â