Strategi Kampanye Peace Generation melalui Boardgame For Peace

Muhammad Salman Arif, Wiki Angga Wiksana

Abstract


Abstract. Peace Generation is an institution that utilizes the Boardgame For Peace campaign as a communication tool in delivering messages of peace. The Boardgame For Peace Campaign is the campaign in the form of the first games conducted by Peace Generation, so that a mature strategy is needed, so that the implementation of the campaign can run smoothly. Campaigns need to be designed in such a way that will provide positive results for both the actors and participants of the campaign. Venus (2009: 145) explains the planning stage of a campaign consisting of problem analysis, setting goals, identifying and segmenting targets, determining messages, strategies and tactics, allocating time and resources, evaluating and reviewing, and presenting campaign plans. The purpose of this study is (1) to find out the campaign strategy carried out by Peace Generation, (2) to find out the reasons for Peace Generation to use Boardgame For Peace media to campaign, (3) to find out the supporting and inhibiting factors of the Boardgame For Peace campaign conducted by Peace Generation , (4) to find out the impact of the Boardgame For Peace campaign conducted by Peace Generation. The method chosen by researchers to conduct research on this campaign strategy is a qualitative method with a case study approach. This type of research is more emphasized to explore the meaning stored in a social phenomenon. so that this type of research can provide in-depth results because the data obtained are open. Researchers used in-depth interview data collection techniques, documentation, and literature studies. The results of research from the Peace Generation Campaign Strategy Through Boardgame For Peace, researchers found that (1) the campaign strategy undertaken by Peace Generation consisted of training, media development, and media activation, (2) the reason Peace Generation used Boardgame For Peace media to campaign because it saw from several considerations namely problem analysis, campaign objectives, targets, time allocation, and also strategy, (3) obstacles found in the Boardgame For Peace campaign conducted by Peace Generation are time, rejection of issues, and quality of facilitators. Then the supporting factors of the campaign came from the assistance of the local community, the credibility of the speakers, and the choice of campaign media, (4) the impact of the Boardgame For Peace campaign conducted by Peace Generation can be seen from the increasing sense of tolerance, increased knowledge, comparing Peace Generation, participants continued the Boardgame For Peace, and the second Boardgame For Peace.

Keywords: Campaign Management, Campaign Strategy, Boardgame For Peace, Peace Generation 

Abstrak. Peace Generation merupakan lembaga yang memanfaatkan kampanye Boardgame For Peace sebagai alat komunikasi dalam menyampaikan pesan-pesan perdamaian. Kampanye Boardgame For Peace merupakan kampanye yang berbentuk games pertama yang dilakukan oleh Peace Generation, sehingga diperlukannya strategi yang matang, agar pelaksanaa kampanyet dapat berjalan dengan lancar. Kampanye perlu dirancang sedemikian rupa sehingga akan memberikan hasil yang positif baik bagi pelaku maupun peserta kampanye. Venus (2009:145) menjelaskan tahap perencanaan sebuah kampanye terdiri dari analisis masalah, penyusunan tujuan, identifikasi dan segmentasi sasaran, menentukan pesan, strategi dan taktik, alokasi waktu dan sumber daya, evaluasi dan tinjauan, dan menyajikan rencana kampanye. Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui strategi kampanye yang dilakukan Peace Generation, (2) untuk mengetahui alasan Peace Generation menggunakan media Boardgame For Peace untuk berkampanye, (3) untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat kampanye Boardgame For Peace yang dilakukan Peace Generation, (4) untuk mengetahui dampak kampanye Boardgame For Peace yang dilakukan Peace Generation. Metode yang dipilih oleh peneliti untuk melakukan penelitian mengenai strategi kampanye ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Jenis penelitian ini lebih ditekankan untuk menggali makna yang tersimpan pada suatu fenomena sosial. dengan begitu maka jenis penelitian ini dapat memberikan hasil yang mendalam karena data yang didapat bersifat terbuka. Peneliti menggunakan teknik pengumpulan data wawancara mendalam, dokumentasi, dan studi kepustakaan. Hasil penelitian dari Stratefi Kampanye Peace Generation Melalui Boardgame For Peace, peneliti menemukan bahwa (1) strategi kampanye yang dilakukan Peace Generation terdiri dari training, pengembangan media, dan aktivasi media, (2) alasan Peace Generation menggunakan media Boardgame For Peace untuk berkampanye karena melihat dari beberapa pertimbangan yakni analisis masalah, tujuan kampanye, target sasaran, alokasi waktu, dan juga strategi, (3) hambatan yang ditemukan dalam kampanye Boardgame For Peace yang dilakukan Peace Generation adalah waktu, penolakan isu, dan kualitas fasilitator. Kemudian faktor pendukung kampanye yaitu berasal dari bantuan komunitas lokal, kredibilitas pemateri, dan pemilihan media kampanye, (4) dampak kampanye Boardgame For Peace yang dilakukan Peace Generation ini dapat dilihat dari meningkatnya rasa toleransi, meningkatnya pengetahuan, membranding Peace Generation, peserta melanjutkan kampanye Boardgame For Peace, dan adanya Boardgame For Peace yang kedua.

Kata Kunci : Manajemen Kampanye, Strategi Kampanye, Boardgame For Peace, Peace Generation


Keywords


Manajemen Kampanye, Strategi Kampanye, Boardgame For Peace, Peace Generation.

Full Text:

PDF

References


Gunawan, Imam. 2013. Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktik. Jakarta : Bumi Askara.

Mulyana, Deddy.2004. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Moleong, Lexy J. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan Kombinasi. Bandung: Alfabeta.

Triwardhani, Ike Junita dan Pratama, Qotrunnada Rifqi. 2018. Gerakan Nasional 1000 Startup Digital Dalam Mengkampanyekan Wirausaha Dibidang IT, Gel. 1, 53-57

Venus, Antar. 2009. Manajemen Kampanye; Panduan Teoritis Dan Praktis Dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekaatam Media.

Venus, Antar. 2012. Manajemen Kampanye; Panduan Teoritis Dan Praktis Dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi Publik. Bandung: Simbiosa Rekaatam Media.

Yin, Robert K. 2015. Studi Kasus: Desain & Metode. Depok: PT Rajagrafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.20971

Flag Counter   Â