Pengaruh Promosi Tumbler Day pada Official Account Line terhadap Keputusan Pembelian Starbucks

Dede AkbarHidayatullah Huzaymah, Zulfebriges Zulfebriges

Abstract


Abstact. Technological advances and the growing popularity of social media, Sales Promotion activities nowadays do not only occur in person or face to face but through the Internet. Consumers become volunteers to look deeper about the information and share it with others. Dentsu sparked a model of consumer behavior called AISAS. Sugiyama (2004: 156) AISAS process works in more detail where consumers see products, services, advertisements as attention (attention), and get (interest) interest in finding information about products, services, advertisements. (search) Search for information may be done by accessing the internet and viewing blogs created by others.The purpose of this study is to determine the effect of Tumbler Day Promotion on the Official Account Line Against Starbucks SHERLOCK Purchasing Decisions Bandung.The population in this study is Starbucks SHERLOCK consumers who follow Starbucks Indonesia Line's official account. This is because the promotion of Tumbler Day is shared through Starbucks Indonesia Line social media. The sampling method used in the study is nonprobability sampling using incidental sampling techniques. Sampling using the Bernoulli formula of 100 people.From the results of processing research data on this indicator, it is known that the average percentage score obtained on the indicator variable (X) is 80.31% or the average value of the indicator 4.01 which enters the high continuum line with a range of 3 , 41 - 4.20 so it can be concluded that the variable (X) is in the good category which means it has a significant simultaneous influence on the Purchasing Decision (Y).

 Keywords : Tumbler Day Promotion, LINE Official Account Starbucks, Purchase Decision.

Abstrak. Kemajuan teknologi dan semakin populernya media sosial, kegiatan Promosi Penjualan sekarang ini tidak hanya terjadi secara langsung atau tatap muka  melainkan melalui Internet. Konsumen menjadi sukarela untuk mencari lebih dalam lagi mengenai informasi tersebut dan membaginya kepada orang lain. Dentsu mencetuskan model perilaku konsumen yang disebut AISAS.  Sugiyama (2004: 156) Proses AISAS bekerja lebih detail dimana konsumen melihat produk, service, iklan sebagai perhatian (atention), dan mendapatkan (interest) ketertarikan untuk mencari informasi tentang produk,service, iklan. (search) Pencarian informasi mungkin dilakukan dengan cara melakukan akses internet dan melihat blog yang dibuat oleh orang lain. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh Promosi Tumbler Day Pada Official Account Line Terhadap Keputusan Pembelian Starbucks SHERLOCK Bandung. Populasi pada penelitian ini adalah konsumen Starbucks SHERLOCK yang memfollow official account Line Starbucks Indonesia. Ini dikarenakan promosi Tumbler Day di bagikan melalui media sosial Line Starbucks Indonesia. Metode sampling yang digunakan dalam penelitian adalah nonprobability sampling dengan menggunakan teknik sampling insidental. Pengambilan sampel menggunakan rumus Bernoulli sebanyak 100 orang. Dari hasil pengolahan data penelitian pada indikator ini, diketahui bahwa rata-rata presentase skor yang didapat pada indikator variabel (X) adalah sebesar 80,31% atau nilai rata-rata indikator 4,01 yang mana masuk kedalam garis kontinum tinggi dengan rentang angka 3,41 – 4,20 sehingga disimpulkan bahwa variabel (X) berada dalam kategori baik yang artinya memberikan pengaruh yang signifikan secara simultan terhadap Keputusan Pembelian (Y).

Kata Kunci : Promosi, Official Account LINE Starbucks, Keputusan Pembelian.


Keywords


Promosi, Official Account LINE Starbucks, Keputusan Pembelian.

Full Text:

PDF

References


Sugiyama, K. and Andree, T. 2011. The Dentsu Way. Journal of Chemical Information and Modeling. doi:10.1017/CBO9781107415324.004.

Fajar, Laksana, 2008. Manajemen pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.

Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, 2016. Marketing Management 15 New Jersey: Pearson Prentice Hall. Inc.

Tjiptono, Fandy dan Gregorius Chandra, 2012, Pemasaran Strategik. Yogyakarta, ANDI




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.19490

Flag Counter   Â