Efektivitas Penerapan Celebrity Endorsement the Sigit Sebagai Sarana Promosi Produk Screamous Clothing

Satria Jatnika, Satya Indra Karsa

Abstract


Abstract. Screamous Clothing is a clothing retail company which officialy began on may 20th 2004 with a great hopes of providing extraordinary choices in the fashion industry. Screamous Clothing uses The Sigit band as a celebrity endorsement to advertise their products on social media Instagram. The role of celebrity endorsement can be one of the marketing strategies that business people really on. Celebrity endorsement is faily effective social media promotion. In addition to being easy, fast, and inexpensive, promotion through endorsement are also directly targeted at prospective buyers. The purpose of this study was to find out how effective the application of celebrity endorsement TEARS (Trustworthiness, Experise, Attractiveness, Respect, Similarity) The Sigit band as a means to promote Screamous Clothing products on social media Instagram. This study uses a quantitative descriptive approach, population of 28.600 followers or active followers from the @screamous_store Instagram account (per November 2018) domiciled in Bandung. A sample of 100 respondens was selected through the accidental sampling technique. Data collection techniques are done though questionnainses, interviews, and literature. Data analysis techniques consist of validity test and reliability test. The intendea application of TEARS is how The Sigit band has honesty or trustworthiness, expertise, attractiveness, quality valued, and has similarity with the intended audience on advertising products from Screamous Clothing. Based on the research, the results found that the application of celebrity endorsement TEARS (Trustworthiness, Expertise, Attractiveness, Respect, Similarity) carried by The Sigit band in promoting Screamous Clothing products was quaite good. The application Trustworthiness on the attitude of trust in products from imaging is in a good category. The application of expertise or referse to knowledge, experience on expertise possessed by an endorsement associated with supported brand it is in good category. The application of attractiveness or physical attraction possessed by an endorsement is in good category. The application of respect or quality valued or liked because the quality of personal achievement is in good category. The application of similarity or similarity with the intended audience is in good category.

Keywords: Promotion, Celebrity Endorsement, Cognitive Response Theory, Screamous Clothing, The Sigit  

Abstrak. Screamous Clothing adalah perusahaan retail pakaian yang resmi dimulai pada 29 Mei 2004 dengan harapan besar untuk memberikan pilihan yang luar biasa dalam industri fashion. Screamous Clothing memanfaatkan band The Sigit sebagai Celebrity Endorsement untuk mengiklankan produknya di media sosial Instagram. Peran Celebrity Endorsement dapat menjadi salah satu strategi pemasaran yang diandalkan oleh pebisnis, Celebrity Endorsement merupakan social media promotion yang cukup efektif. Selain mudah, cepat dan murah promosi melalui Endorsement juga langsung tertuju kepada calon pembeli. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana efektivitas penerapan Celebrity Endorsement TEARS ( Trustworthiness, Expertise, Attractiveness, Respect, Similarity) band The Sigit  sebagai sarana promosi produk Screamous Clothing di media sosial Instagram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif. Populasi berjumlah 28.600 followers  atau pengikut aktif dari akun Instagram @screamous_store (per bulan November 2018) yang berdomisili di Kota Bandung. Sample berjumlah 100 orang responden yang dipilih melalui teknik accidental sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner, wawancara, dan studi pustaka. Teknik analisis data terdiri dari uji validitas dan uji reliabilitas. Penerapan TEARS yang dimaksudkan adalah bagaimana band The Sigit memiliki kejujuran atau dapat dipercaya, keahlian, daya tarik, kualitas dihargai, dan memiliki kesamaan dengan audience yang dituju dalam mengiklankan produk dari Screamous Clothing. Berdasarkan penelitian, hasil yang didapatkan bahwa penerapan Celebrity Endorsement TEARS (Trustworthiness, Expertise, Attractiveness, Respect, Similarity) yang dilaksanakan oleh band The Sigit dalam mempromosikan produk Screamous Clothing cukup baik. Penerapan Trustworthiness atau sikap percaya terhadap produk dari pencitraan berada dalam kategori baik. Penerapan Expertise atau mengacu pada pengetahuan, pengalaman atau keahlian yang dimiliki oleh seorang endorser yang dihubungkan dengan merek yang didukung berada dalam kategori baik. Penerapan Attractiveness atau daya tarik fisik yang dimiliki oleh seorang Endorsement berada dalam kategori baik. Penerapan Respect atau kualitas yang dihargai atau digemari sebagai akibat dari kualitas pencapaian personal berada dalam kategori baik. Penerapan Similarity atau kesamaan dengan audience yang dituju berada dalam kategori baik.

Kata Kunci : Promosi, Celebrity Endorsement, Teori Respon Kognitif, Screamous Clothing, The Sigit

Keywords


Promosi, Celebrity Endorsement, Teori Respon Kognitif, Screamous Clothing, The Sigit

Full Text:

PDF

References


Indika, Deru & Jovita, Cindy. 2017. “ Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Untuk

Meningkatkan Minat Beli Konsumen “, dalam Jurnal Bisnis Terapan Vol. 01, No. 1, 1

Juni 2017 (hal. 27).

Rosmawan, Ryan. 2016. Hubungan Penyajian Pesan pada Situs Traveloka dengan Proses

Pengambilan Keputusan Konsumen Membeli Tiket Pesawat dan Hotel. Skripsi. Bandung:

Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung.

Shimp, Terence A. 2003. Periklanan Promosi & Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran

Terpadu. Jilid I (Edisi 5). Jakarta: Erlangga.

Shimp, Terence A. 2014. Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam periklanan dan Promosi.

Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D).

Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.18348

Flag Counter   Â