Hubungan antara Online Review Suhay Salim di Youtube dengan Keputusan Pembelian produk skincare Safi

Shalsabillah Fauziah, Ike Junita Triwardhani

Abstract


Abstract. In the current digital era, the use of the internet is increasing rapidly from year to year. In Indonesia, internet development is relatively fast. At this time, internet usage in Indonesia accesses more social media content, and for example is Youtube. Youtube ia a form of social media whose development continues to increase every year and has become a place where people can create and appreciate whatever they like and made trough video and then posted on Youtube and abbreviated Vlogging. Beauty Vlogger is one of Youtube content and part of Online Review when Online Review can be understood as one of the media for consumers to see reviews from other consumers of a product, company services and about how a manufacturer company (Khammash, 2008: 79). The purpose of this research is to find out how the relationship between Suhay Salim Online Review on Youtube with the decision to purchase Safi skincare products. The research approach used is a correlational approach with data collection techniques in the form of questionnaires, and literature studies. The population in this study were female art faculty students from the Indonesian Cultural Arts Institute of Bandung with dance and theater arts study programs and using cluster sampling techniques. To find out how much the relationship between two variables, the researcher uses analysis with Spearman rank calculation. Based on the results, it can be concluded that Suhay Salim's Online Review has a significant relationship between product purchasing decisions. The results can be seen from the correlation coefficient 0,457 and significant value 0,05.

Keywords: Online Review, Purchasing Decision, Communicator Credibility

Abstrak. Di era digital saat ini, penggunaan internet menjadi semakin pesat dari tahun ke tahunnya. Di Indonesia sendiri perkembangan internet terhitung agak cepat. Dimassa ini, pengguna internet di Indonesia lebih banyak mengakses konten media sosial, salah satu contohnya yaitu Youtube. Youtube merupakan bentuk dari media sosial yang perkembangan setiap tahunnya terus meningkat dan sudah menjadi suatu tempat dimana orang bisa mengkreasikan dan mengekspresikan apapun kesukaannya, dan dibuat melalui video lalu di posting di Youtube disingkat Vlogging. Beauty Vlogger termasuk salah satu konten dari Youtube dan bagian dari Online Review dimana Online Review dipahami sebagai salah satu media untuk konsumen melihat review dari konsumen lain terhadap suatu produk, layanan perusahaan dan tentang bagaimana sebuah perusahaan produsen (Khammash, 2008: 79). Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana hubungan antara  Online Review Suhay Salim di Youtube dengan keputusan pembelian produk skincare Safi. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah pendekatan korelasional dengan teknik pengumpulan data berupa angket, dan studi kepustakaan. Populasi dalam penelitian ini yaitu mahasiswi fakultas seni pertunjuksn Institut Seni Budaya Indonesia Bandung dengan program studi seni tari dan seni teater angkatan 2016, 2017, 2018 dengan menggunakan teknik cluster sampling. Untuk mengetahui seberapa besar hubungan antara dua variabel, peneliti menggunakan analisis dengan perhitungan rank spearman. Berdasarkan hasilnya, bisa disimpulkan bahwa Online Review Suhay Salim memiliki Hubungan antara yang cukup berarti dengan keputusan pembelian produk. Hal ini bisa dilihat dari hasil koefisien korelasi sebesar 0,457 dan nilai signifikan 0,05.

Kata Kunci: Online Review, Keputusan Pembelian, Kredibilitas Komunikator


Keywords


Online Review, Keputusan Pembelian, Kredibilitas Komunikator

Full Text:

PDF

References


Cangara, H. (2003). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran, Jilid 1, Edisi ke Tigabelas. Jakarta: Erlangga.

Khammash. (2008). Electronic Word Of Mouth: Antecendants of Reading Customer Reviews in On-Line Opinion Platforms: A Quantitative Study From the UK Market. IADIS International Conference on WWW/Internet , 79.

Ohanian, R. (1990). Construction and Validation of a Scale to Measure Celebrity Endorsers Perceived Expertise, Trustworthiness, and Attractiveness. Journal of Advertising Vol. 19 , 41-42.

Rakhmat, J. (2005). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumarwan, U. (2014). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.17747

Flag Counter   Â