Efektivitas Pesan dalam Kegiatan Kampanye Edutainment

Fahmi Rela Nurfasya, Indri Rachmawati

Abstract


Abstract. The Indonesian Planned Parenthood Association (IPPA) is one of the Non-Governmental Organization (NGO) which  engaged in the health sector. One of the program is dealing with health problems in Indonesia. IPPA Garut Regency was made one of the program which effort to deal with the spread of HIV-AIDS in Garut Regency. This program is called the Event Edutainment. The Edutainment Event is a social campaign activity aimed at providing information and education on prevention of the spread of HIV-AIDS in Garut Regency. One of the objects targeted by this program is LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender) groups. The reason for choosing this LGBT group is because LGBT is considered the second largest contributor to HIV-AIDS cases that occured in Indonesia.This phenomenon is the basis of the author to make a study entitled: Effectiveness of the messages in Edutainment Campaign Activities. This study aims to determine how effective the delivery of campaign message content in edutainment activities to audiences or participants in the activity. The research method used by the author is a descriptive method with the intention of describing the situation and events that have occurred. The population and samples taken in this study were participants who had and had participated in edutainment activities in the Garut Regency area of 30 people. The data collection technique in this study is by conducting interviews, questionnaires, documentation, and literature. This study uses a theory regarding the aspects of the content of the message proposed by Bettinghaus; Shimp and Delozier, and Johston namely supporting material, message visualization, emotional approach, fear approach, creative message delivery, and reference groups. Data analysis was performed using cognitive tests where the author wanted to know about the understanding of the respondents related to the contents of the message that had been delivered. Based on the results of the study, it can be seen that the delivery of the message content to the audience or participants in the edutainment activities as a whole is not effective because some participants do not understand the content of the message that has been delivered.

Keywords: Event, HIV-AIDS, The Indonesian Planned Parenthood Association

 

Abstrak. Perkumpulan Keluarga Berencana Indonesia (PKBI) adalah salah satu lembaga non-pemerintahan yang bergerak di bidang kesehatan. Salah satunya adalah menangani masalah tentang kesehatan yang ada di Indonesia. PKBI Kabupaten Garut membuat salah satu program dalam upaya untuk menangani penyebaran penyakit HIV-AIDS di Kabupaten Garut. Program ini dinamakan Event Edutainment. Event Edutainment ini merupakan suatu kegiatan kampanye sosial yang bertujuan memberikan informasi serta edukasi mengenai pencegahan penyebaran HIV-AIDS di Kabupaten Garut. Salah satu objek yang menjadi sasaran program ini adalah kelompok LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender). Alasan memilih kelompok LGBT ini karena LGBT dinilai sebagai penyumbang terbesar kedua dalam kasus HIV-AIDS yang terjadi di Indonesia. Fenomena itulah yang menjadi dasar penulis untuk membuat suatu penelitian yang diberi judul: Efektivitas Isi Pesan dalam Kegiatan Edutainment. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui seberapa efektif penyampaian isi pesan kampanye dalam kegiatan edutainment kepada khalayak atau peserta kegiatan. Metode penelitian yang digunakan oleh penulis adalah metode deskriptif dengan maksud memaparkan situasi dan peristiwa yang telah terjadi. Populasi dan sampel yang diambil dalam penelitian ini adalah para peserta yang telah dan pernah mengikuti kegiatan edutainment di wilayah Kabupaten Garut yang berjumlah 30 orang.  Teknik pengumpulan data  dalam penelitian ini adalah dengan melakukan wawancara, kuisioner, dokumentasi, dan studi pustaka. Penelitian ini menggunakan teori mengenai aspek isi pesan yang dikemukakan oleh Bettinghaus; Shimp dan Delozier, serta Johston yaitu material pendukung, visualisasi pesan, pendekatan emosional, pendekatan rasa takut, penyampaian pesan kreatif, dan kelompok rujukan. Analisis data dilakukan dengan menggunakan uji kognitif dimana penulis ingin mengetahui mengenai pemahaman dari responden terkait isi pesan yang telah disampaikan. Berdasarkan hasil penelitian, dapat diketahui penyampaian isi pesan kepada khalayak atau peserta dalam kegiatan edutainment secara keseluruhan tidak efektif karena sebagian peserta belum memahami materi isi pesan yang telah disampaikan tersebut.

Kata kunci: Event, HIV-AIDS, Perkumpulan Keluarga Berencana Indonesia


Keywords


Event, HIV-AIDS, Perkumpulan Keluarga Berencana Indonesia

Full Text:

PDF

References


Effendy, O.Uchjana. 2016. Ilmu Komunikasi Teori Komunikasi Praktek dan Teori. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Syam, Nina W. 2004. Perencanaan Pesan dan Media. Jakarta: Universitas Terbuka.

Syam, Nina W. 2012. Sosiologi Sebagai Akar Ilmu Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Venus Antar. 2004. Manajemen Kampanye. Jakarta: PT Simbiosa Rekatama Media

Internet:

https://kbbi.kata.web.id/pencegahan/

Dokumen:

Data ODHA 2013-2017 Dinas Kesehatan Kabupaten Garut




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14998

Flag Counter   Â