Strategi Promosi Produk Lokal oleh Pemerintah Kota

Danial Muhammad Zaelani, M Rochim

Abstract


Abstract. Local products are products that are produced and developed in a particular area so that they are characteristic of the local area.  how a product can be known and accepted by many people with a promotional strategy. This promotion is expected to develop local products in the eyes of the wider community, in this case the role of government is needed to help carry out promotional strategies for local products. The government has an important role for local products, because the existence of a mutually beneficial relationship between local products and the government.  The research data was collected through direct interview technique with staff of the Industrial Trade and Kopreasi Office of Sukabumi City .and observation techniques and supported by documentation and literature data relevant to researchers' problems. Furthermore, this study was analyzed using qualitative methods with Descriptive approach, namely analysis that produces data in the form of written and verbal words from people and observable behavior according to actual events. Based on the results of this study, it can be concluded that the Industrial Trade and Kopreasi Office of Sukabumi City Requests some form of promotion namely Sales Promotion, Advertising, Publicity, Direct Marketing, Word of Mouth and Event Marketing.

Keywords: : Products, promotions, government


Abstrak. Produk lokal adalah suatu produk yang di produksi dan dikembangkan di suatu daerah tertentu sehingga menjadi ciri khas dari daerah lokal tersebut. bagaimana suatu produk bisa dikenal dan diterima banyak orang dengan strategi promosi. Promosi ini diharapkan dapat mengembangkan produk lokal di mata masyarakat luas, dalam hal ini dibutuhkan adanya peran pemerintah dalam membantu melakukan strategi promosi bagi produk lokal. Pemerintah mempunyai peran penting bagi produk lokal, karena adanya hubungan yang saling menguntungkan antara produk lokal dengan pemerintah. Data penelitian dihimpun melalui teknik wawancara secara langsung dengan Staf Dinas Perdagangan Industri dan Koperasi Kota Sukabumi dan teknik observasi serta didukung oleh data dokumentasi dan literatur yang relevan dengan permasalahan peneliti. Selanjutnya, penelitian ini dianalisis menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, yaitu analisis yang menghasilkan data yang berupa kata-kata tertulis dan lisan dari orang-orang dan perilaku yang dapat diamati sesuai dengan peristiwa sebenarnya.  Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa Dinas Perdagangan Industri dan Koperasi Kota Sukabumi memenuhi beberapa bentuk promosi yaitu Sales Promotion, Advertising, Publicity, Direct Marketing, Word of Mouth dan Event Marketing.

Kata Kunci: Produk, Promosi, Pemerintah


Keywords


Produk, Promosi, Pemerintah

Full Text:

PDF PDF

References


Assauri, Sofjan. 2013. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Cangara, Hafied. 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Effendy, Onong Uchjana. 2008. Dinamika Komunikasi. Bandung : PT. Remaja Rosadakarya.

Gunelius, S. 2011. 30 Minutes Social Media Marketing: Step by Step Techniques to Spread the Words about your Business, McGrawHill, USA.

Indriyo, Gitosudarmo. 2000. Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: BPFE.

Kennedy, John E. dan R Dermawan Soemanagara. 2006. Marketing Communication Taktik dan Strategi. Jakarta. PT Buana Ilmu Populer (Kelompok Gramedia)

Kotler, Philip dan Gary Amstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14888

Flag Counter