Strategi Membangun Merek Pix and Stacy oleh POT Branding House

Faris Zaini Ghaffar, Endri Listiani

Abstract


Abstract. Now the development of the brand is so rapid. Every brand competes to be the best to be known to the public. Therefore it is necessary to have a strategy in building the brand. This brand building strategy is to introduce consumers to the brand and offer what is offered so that consumers use the brand. That is what makes POT Branding House as a brand consultant must have a strategy so that brands from their clients can compete in the market. POT Branding House is a company engaged in the creative industry. POT Branding House helps its clients to develop their brands by means of branding concepts, visual identity, digital marketing design, and brand application. One of the focuses in this study is the Pix and Stacy brand where POT Branding House in the brand named the method, namely humanize the brand. Pix and Stacy is a brand in the field of fashion that offers accessories or women's knick-knacks such as earrings, pins, key chains, bags, to the market of young women. The purpose of the research conducted by researchers was to determine the strategy of building the Pix and Stacy brand by POT Branding House. More specifically, it is to find out the steps of POT Branding House in building brand positioning, brand differentiation, and brand identity from Pix and Stacy's clients. The method chosen to conduct research on this brand building strategy the authors chose a qualitative method that emphasizes a deep understanding of a particular problem, and uses more analysis and emphasizes the process of meaning. The research approach used in this study is a case study approach, and researchers conduct detailed data collection using various procedures for collecting data and in a continuous time. The research results from the strategy of building the Pix and Stacy brand by POT Branding House are POT Branding House using the humanize method of the special brand Pix and Stacy. The reason is that Pix and Stacy already have a foundation, but the foundation they have is still not solid so that this is the task of POT Branding House to strengthen the foundation of Pix and Stacy. Then, the steps used by POT Branding House are divided into three, namely discover, craft, deliver

Keywords: Branding Strategy, Brand Positioning, Brand Differentiation, Brand Identity

 

Abstrak. Kini perkembangan merek begitu pesat. Setiap merek saling bersaing untuk menjadi yang terbaik agar dikenal masyarakat. Maka dari itu perlu adanya strategi dalam membangun mereknya tersebut. Strategi membangun merek ini untuk mengenalkan kepada konsumen tentang merek tersebut dan menawarkan apa yang ditawarkan sehingga konsumen menggunakan merek tersebut. Itulah yang membuat POT Branding House selaku brand consultant harus memiliki strategi agar merek dari kliennya dapat bersaing di pasarnya. POT Branding House adalah suatu perusahaan yang bergerak di bidang industri kreatif. POT Branding House membantu kliennya agar dapat mengembangkan mereknya dengan cara branding concept, visual identity, design digital marketing, dan brand application. Salah satu yang menjadi fokus dalam penelitian ini adalah brand Pix and Stacy dimana dalam membangun brand tersebut  POT Branding House menamakan metodenya yakni humanize brand. Pix and Stacy merupakan merek di bidang fashion yang menawarkan aksesoris atau pernak pernik wanita seperti anting, pin, gantungan kunci, tas, dengan pasar wanita muda. Tujuan penelitian yang dilakukan oleh peneliti adalah untuk mengetahui strategi membangun merek Pix and Stacy oleh POT Branding House. Lebih spesifiknya lagi yaitu untuk mengetahui langkah POT Branding House dalam membangun brand positioning, brand differentiation, dan brand identity dari kliennya Pix and Stacy. Metode yang dipilih untuk melakukan penelitian mengenai strategi membangun merek ini penulis memilih metode kualitatif yang menekankan pada pemahaman yang mendalam terhadap suatu permasalah tertentu, dan lebih banyak menggunakan analisis serta menekankan pada proses pemaknaan. Pendekataan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan studi kasus, dan peneliti melakukan pengumpulan data secara mendetail dengan menggunakan berbagai prosedur pengumpulan data dan dalam waktu yang berkesinambungan. Hasil penelitian dari strategi membangun merek Pix and Stacy oleh POT Branding House adalah POT Branding House menggunakan metode humanize brand khusus Pix and Stacy. Alasannya karena Pix and Stacy sendiri sudah memiliki pondasi, namun pondasi yang dimilikinya masih belum kokoh sehingga ini yang menjadi tugas POT Branding House untuk mengokohkan pondasi dari Pix and Stacy. Lalu, langkah yang digunakan POT Branding House dibagi menjadi tiga yaitu discover, craft, deliver.

Kata Kunci : Strategi Branding, Brand Positioning, Brand Differentiation, Brand Identity

Keywords


Strategi Branding, Brand Positioning, Brand Differentiation, Brand Identity

Full Text:

PDF

References


Kotler, Philip dan K. L. Keller. 2009. Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 13. Jakarta: Erlangga.

Kartajaya, H & Yuswohady. 2005. Positioning, Diferensiasi, & Brand Concepts: Strategy That Works. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14736

Flag Counter   Â