Penyebaran Informasi Publik Melalui Media Sosial

Tifa Nabila Ramadhanti, Dadan Mulyana

Abstract


Abstract. This research was conducted on @kbridenhaag twitter social media account. By looking at the process of disseminating public information about the "DangDutch" activity through the Twitter social media account @kbridenhaag. In this study aims to express and analyze: (1) The selection of Twitter social media as one of the media for disseminating public information on "DangDutch" activities; (2) The process of disseminating information about "DangDutch" activities through the social media of the Indonesian Embassy in The Hague; (3) results from the dissemination of public information regarding the activities of "DangDutch" through the social media of the Indonesian Embassy in The Hague. This research uses a qualitative method with a case study approach, through open and in-depth interview techniques, direct observation, literature study, and with relevant documents. Supporting concepts and theories in this study include Media Functionalist Theory, New Media Theory, PR Operational Process, and Information Society Theory.Based on the results of the study found: (1) the selection of twitter media and the selection of "DangDutch" activities; (2) Stages of public information dissemination regarding "DangDutch" activities through Twitter social media; (3) the process stages in disseminating information

Keywords: Twitter Social Media, Public Information Dissemination, Public Relations and Indonesian Embassy in The Hague.

Abstrak. Penelitian ini dilakukan pada akun media sosial twitter @kbridenhaag. Dengan melihat proses penyebaran informasi publik mengenai kegiatanâ€DangDutch†melalui akun media sosial twitter @kbridenhaag. Dalam penelitian ini bertujuan untuk mengemukakan dan menganalisis: (1) Pemilihan media sosial twitter sebagai salah satu media penyebaran informasi publik kegiatan “DangDutchâ€; (2) Proses penyebaran informasi mengenai kegiatanâ€DangDutch†melalui media sosial twitter KBRI Den Haag; (3) hasil dari penyebaran informasi publik mengenai kegiatan “DangDutch†melalui media sosial twitter KBRI Den Haag.nPeneltian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan sudi kasus,melalui teknik wawancara terbuka dan mendalam, observasi langsung, studi pustaka, dan dengan dokumen yang relavan. Subjek dari penelitian ini adalah konseptor beserta eksekutor pengembangan media sosial KBRI Den Haag sebagai informan kunci. Konsep dan teori pendukung dalam penelitian ini diantaranya Teori Fungsionalis Media, Teori Media Baru, Proses Operasional PR, dan Teori Masyarakat Informasi. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan : (1) pemilihan media twitter serta pemilihan kegiatan “DangDutchâ€; (2) Tahapan penyebaran informasi publik mengenai kegiatan “DangDutch†melalui media sosial twitter; (3) tahapan proses dalam melakukan penyebaran informasi


Keywords


Media Sosial Twitter, Penyebaran Informasi publik, Public Relations dan KBRI Den Haag.

Full Text:

PDF

References


Littlejohn, Stephen W& Foss, Karen A. 2009. Teori Komunikasi. Jakarta:

Salemba Humanika.

Mulyana, Deddy. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu

Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Nasrullah, Rulli. 2017. Media Sosial. Bandung, PT. Remadja Rosdakarya.

Ruslan, Rosady. 2008. Manajemen Public Relations & Media

Komunikasi.Jakarta: Rajawali Pers.

Yulianita, Neni. 2003. Dasar–Dasar Public Relations. P2U, LPPM UNISBA.

https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mediator/article/view/1143

[Diakses 8 Agustus 2018]




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.13743

Flag Counter   Â