Penyajian Program Acara Seoul Time di Zora Radio

Feni Oktavianti, Anne Ratnasari

Abstract


Abstract.This Research in the field of radio as institutional platform focuses on the presentation of the Seoul Time program as the main object. In the midst of the radio broadcast competition is getting tighter, every radio station must be able to create and offer programs that can provide a competitive advantage compared to other radio. A radio program is not necessarily good and interesting if the presentation is not planned properly. The purpose of this research is to know announcer's skill, message delivery, presentation technique, and social media usage at presentation of Seoul Time program on Zora Radio. The research methodology used is quantitative research method with descriptive approach. In this research selected respondents are active members of  Hansamo community in Bandung as many as 67 respondents. The results of this research show that the announcer's skill in the presentation of the Seoul Time program is very strong with the percentage of 82.59%, the message delivery on the presentation of the Seoul Time program is very strong with the percentage of 83.10%, the presentation technique in the presentation of the program the Seoul Time show is very strong with 82.76% earnings, and social media usage on the presentation of the Seoul Time program is quite strong with 80% percentage gain.

Keywords: Mass Communication, Program Presentation, Radio

 

Abstrak. Penelitian pada ranah radio sebagai institusi ini, menempatkan penyajian program acara Seoul Time sebagai objek penelitiannya. Di tengah persaingan siaran radio yang semakin ketat ini, setiap stasiun radio harus bisa menciptakan dan menawarkan program acara yang dapat memberikan keunggulan kompetitif dibandingkan radio lainnya. Sebuah program acara radio belum tentu bagus dan menarik jika penyajiannya tidak direncanakan dengan baik. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kecakapan penyiar (announcer’s skill), penyampaian pesan, teknik penyajian, dan penggunaan media sosial pada penyajian program acara Seoul Time di Zora Radio. Metodologi penelitian yang digunakan yaitu metode penelitian kuantitatif dengan pendekatan deskriptif. Dalam penelitian ini responden yang dipilih yaitu anggota aktif komunitas Hansamo di Bandung sebanyak 67 responden. Adapun hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kecakapan penyiar (announcer’s skill) pada penyajian program acara Seoul Time tergolong sangat kuat dengan perolehan persentase 82.59%, penyampaian pesan pada penyajian program acara Seoul Time tergolong sangat kuat dengan perolehan persentase 83.10%, teknik penyajian pada penyajian program acara Seoul Time tergolong sangat kuat dengan perolehan persentase 82.76%, dan penggunaan media sosial pada penyajian program acara Seoul Time tergolong kuat dengan perolehan persentase 80%.

Kata Kunci: Komunikasi Massa, Penyajian Program Acara, Radio


Keywords


Komunikasi Massa, Penyajian Program Acara, Radio

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro. Lukiati Komala. Siti Karlinah. 2007. Komunikasi Massa. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Enterprise, Jubilee. 2012. Chatting Tanpa Batas Menggunakan Whatsapp. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Masduki. 2004. Menjadi Broadcaster Profesional. Yogyakarta: Pustaka Populer LkiS Yogyakarta

Morissan. 2008. Manajemen Media Penyiaran Strategi Mengelola Radio dan Televisi. Kencana Prenada Media Group

Romli, Asep Syamsul M. 2009. Basic Announcing: Dasar-dasar Siaran Radio. Bandung: NUANSA

Romli, Asep Syamsul M. 2010. Broadcast Journalism: Panduan Menjadi Penyiar, Reporter, dan Script Writer. Bandung: NUANSA

Romli, Asep Syamsul M. 2017. Manajemen Program & Teknik Produksi Siaran Radio. Bandung: NUANSA

Siahaan, S. M. 1991. Komunikasi: Pemahaman dan Penerapannya. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia

Yudhanto, Yudha. 2018. Panduan Belajar Cepat Facebook Twitter. Jakarta: Rumah Studio Indonesia

Ratnasari, Anne. 2016. “Kemampuan Presentasi dalam Memasarkan Produk Usaha,†dalam Jurnal Penelitian Komunikasi Vol.19 No.2, Desember 2016 (109-122)




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12869

Flag Counter   Â