Hubungan antara Electronic Word of Mouth pada E-Commerce Lazada dengan Keputusan Pembelian

Agny Alfina, Ike Junita Triwardhani

Abstract


Abstract. Increased technology is directly proportional to the public's desire for a product. From consumer desire there are many emerging e-commerce, one of them is Lazada which became pioneer of e-commerce appearance in Indonesia. But the increasingly rapid technology that makes consumers no longer passive in receiving marketing communication messages conducted by a number of companies. By using technology, consumers can find out information and make judgments about the desired product through product reviews, product ratings, and product recommendations called electronic word of mouth. The purpose of this study is to determine whether there is a relationship between electronic word of mouth on e-commerce Lazada with the purchase decision. Then the method used is a correlational method by using data collection techniques in the form of questionnaires, interviews and literature study. Population in this research is student of Medical Faculty of Islam University of Bandung 2015 by doing sampling that is using cluster sampling technique which included into category probability sampling. Lazada electronic word of mouth relationship has a significant relationship with the purchase decision, it can be seen from the many reviews of other consumer products, product ratings, positive product reviews and information on product details capable of generating purchasing decisions of respondents. Based on the research, the results show a correlation of the relationship between electronic word of mouth on e-commerce Lazada with purchase decisions, with a significant level of relationship.

Keywords: electronic word of mouth, purchase decision, e-commerce

 

Abstrak: Peningkatan teknologi berbanding lurus dengan keinginan masyarakat terhadap suatu produk. Dari keinginan konsumen tersebut terdapat banyak e-commerce bermunculan, salah satunya adalah Lazada yang menjadi pionir kemunculan e-commerce di Indonesia. Namun peningkatan teknologi yang semakin pesat tersebut membuat konsumen tidak lagi pasif dalam menerima pesan-pesan komunikasi pemasaran yang dilakukan sejumlah perusahaan. Dengan menggunakan teknologi, konsumen dapat mencari tahu informasi dan melakukan penilaian tentang produk yang diinginkan melalui ulasan produk, rating produk, dan rekomendasi produk yang disebut sebagai electronic word of mouth. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara electronic word of mouth pada e-commerce Lazada dengan keputusan pembelian. Lalu metode yang digunakan adalah metode korelasional dengan menggunakan teknik pengumpulan data berupa kuesioner, wawancara dan studi kepustakaan. Populasi dalam penelitian ini adalah Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung 2015 dengan melakukan penarikan sampel yaitu menggunakan teknik cluster sampling yang termasuk kedalam kategori probability sampling. Hubungan electronic word of mouth Lazada memiliki hubungan yang cukup berarti dengan keputusan pembelian, hal tersebut dapat dilihat dari banyaknya ulasan produk konsumen lain, pemberian rating produk, ulasan produk yang positif dan informasi mengenai detail produk mampu menimbulkan keputusan pembelian responden. Berdasarkan penelitian, hasilnya menunjukkan adanya korelasi hubungan antara electronic word of mouth pada e-commerce Lazada dengan keputusan pembelian, dengan memiliki tingkat hubungan yang cukup berarti.

Kata kunci: electronic word of mouth, keputusan pembelian, e-commerce


Keywords


electronic word of mouth, keputusan pembelian, e-commerce

Full Text:

PDF

References


Al-Azzam, Dr. Abdel Fattah Mahmoud. 2016. “Assesing The Effect of Electronic Word of Mouth Dimension on The Consumer’s Selection of Restaurants and Cafes in Jordan-A Field Study of Restaurants and Cafes in The City of Irbidâ€. ERPA International Journal of Economic and Bussines Review. Vol.4, No.10, Oktober 2016 (hal. 168).

Anggraeni, Rina dan Triwardhani, Ike Junita. 2015. “Komunikasi Pemasaran Kartu Jaminan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatanâ€. Prosiding Penelitian Sivitas Akademika Unisba (Sosial dan Humaniora). Vol.2. 2015. (hal. 135)

Goyette, Elisabeth. 2010.â€E-WOM Scale: Word of Mouth Measurement Scale For E-Service Contextâ€. Canadian Journal of Administrative Sciences. Vol. 27, No. 1, Mei 2010. (hal. 10).

Suryani, Tatik. 2013. Perilaku Konsumen di Era Internet: Implikasinya pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12770

Flag Counter   Â