Pengaruh Ekuitas Merek terhadap Loyalitas Pelanggan

Alvine Rachmawan

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to determine how the application of T-Cash brand equity, respondents 'responses to brand equity, respondents' responses to customer loyalty, and how much influence the Brand Equity has on T-Cash customer loyalty in Bandung. The method used in this study is a survey method and the type of research used is descriptive verification with a sample of 120 respondents. Data collection techniques were performed using a questionnaire with a simple Linear regression analysis. The results showed that the Brand Equity indicator used as a research variable had a strong influence on Customer Loyalty. The data analysis technique used was simple linear regression with the help of SPSS 20.0 for windows computer software. The findings in this study indicate that the application of brand equity in the category is quite good, customer loyalty in the category is quite good, customer loyalty is positively influenced by brand equity. Based on the results of this study it is recommended as a basis for other studies on brand equity towards customer loyalty with different indicators and objects.           

Keywords: brand equity, customers loyalty 

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui bagaimana penerapan ekuitas merek T-Cash, tanggapan responden terhadap ekuitas merek, tanggapan responden terhadap loyalitas pelanggan, serta seberapa besar pengaruh dari Ekuitas Merek  terhadap Loyalitas pelanggan T-Cash di Kota Bandung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survey dan jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif verifikatif dengan  sampel sebanyak 120 responden. Teknik pengumpulan data yang dilakukan menggunakan kuesioner dengan analisis regresi Linier sederhana. Hasil penelitian tersebut menunjukkan indikator Ekuitas Merek yang dijadikan variable penelitian  memiliki pengaruh yang kuat terhadap Loyalitas Pelanggan,  Teknik analisa data yang digunakan adalah regresi liniear sederhana dengan alat bantu software komputer SPSS 20.0 for windows. Hasil temuan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan ekuitas merek dalam kategori cukup baik, loyalitas pelanggan dalam kategori cukup baik, loyalitas pelanggan dipengaruhi secara positif oleh ekuitas merek. Berdasarkan hasil penelitian ini direkomendasikan sebagai dasar untuk dilakukannya penelitian lain mengenai ekuitas merek terhadap loyalitas pelanggan  dengan indikator dan objek yang berbeda.

Kata kunci: Ekuitas Merek , loyalitas pelanggan.


Keywords


Ekuitas Merek , loyalitas pelanggan.

Full Text:

PDF

References


Aaker, D. (2014). Building Strong Brands. (A. Baderi, Trans.) Jakarta: Bumi Aksara.

Chen, Lin dan Chang. 2017. Towards Green Trust: The Influences of Green Perceived Quality, Green Perceived Risk and Green Satisfaction. Management Decision, Vol. 51, 63-82.

Griffin, Jill. 2014. Customer Loyalty, Menumbuhkan dan Mempertahankan Kesetiaan Pelanggan. Alih Bahasa Dwi Kartini Yahya. Jakarta: Erlangga

Keller, Kevin L. 2013. Strategic Brand Management ; Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Fourth Edition Harlow, English : Pearson Education Inc.

Kotler, Philip dan Amstrong, Gary, (2014), Principles of Marketing, 12th Edition, Terjemahan Bob Sabran Jakarta : Erlangga

Lovelock, Christopher., Wirtz, Jochen. & Mussry, Jacky. (2013). Pemasaran Jasa Manusia, Teknologi, Strategi Perspektif Indonesia. Jakarta : Erlangga




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.18199

Flag Counter   Â