Pengaruh Word Of Mouth dan Kualitas Produk terhadap Minat Beli

Raina Rawi Rahmani, Ratih Tresnati

Abstract


Abstract. The number of culinary industries is proven by the file from BEKRAF which records the culinary subsector as much as 41.46 percent, one of which is the culinary industry of Kaduga Brownies. This research aims to know the implementation of word of mouth of Kaduga Brownies, to know the product quality of Kaduga Brownies, to know the buying interest on Kaduga Brownies, and to find how big the influence of word of mouth and product quality on buying interest. The method that was used is survey method and the technique of sample is non probability accidental sampling. The type of this research is quantitative verification. The population in this research is consumers in Kaduga Brownies. The sample that has been taken are from 100 respondents. The data analysis method is multiple linear analysis that aims to determine the coherence direction between independent variable (X1) and independent variable (X2) with dependent variable. The result of this research indicate that Product Quality variable partially have significant influence on word of mouth, and product quality variable partially have significant influence on buying interest. And simultaneously word of mouth and product quality variable have  significant influence on buying interest on Kaduga Brownies.

 

Keywords : word of mouth, product quality, buying interest

 

 

Abstrak. Banyaknya industri kuliner dibuktikan dengan adanya data dari BEKRAF yang mencatat subsektor kuliner sebesar 41,46 persen salah satunya adalah industri kuliner Kaduga Brownies. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pelaksanaan word of mouth yang dilakukan oleh Kaduga Brownies, untuk mengetahui pelaksanaan kualitas produk yang dilakukan oleh Kaduga Brownies, untuk mengetahui tanggapan minat beli konsumen pada Kaduga Brownies, dan untuk mencari seberapa pengaruh word of mouth dan kualitas produk terhadap minat beli. Metode yang digunakan adalah metode survei dan teknik penarikan sample adalah non-probability sampling. Jenis penelitian ini adalah verifikatif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah konsumen Kaduga Brownies. Sample yang diambil adalah 100 orang responden. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis linier berganda bertujuan untuk mengetahui arah hubungan antara variable independen (X1) dan variable independen (X2) dengan variable dependen. Hasil pengujian ini menyatakan bahwa variable word of mouth secara parsial berpengaruh signifikan terhadap minat beli, dan variable kualitas produk secara parsial berpengaruh signifikan terhadap minat beli. Dan secara simultan variable word of mouth dan kualitas produk berpengaruh signifikan terhadap minat beli pada Kaduga Brownies.

Kata Kunci: word of mouth, kualitas produk, minat beli


Keywords


word of mouth, kualitas produk, minat beli

Full Text:

PDF

References


Kotler, and Keller. 2016. Marketing Management, 15th Edition. New Jersey: Pearson Pretice Hall, Inc.

Schiffman, and Kanuk. 2010. Consumer Behavior Tenth Edition. Pearson Education

Sernovitz, Andy. 2009. Word of Mouth Marketing:How Smart Companies Get. People Talking (Revised Edition). New York : Kaplan Publishing

Tjiptono, Fandy. 2016. Service, Quality, and Satisfaction. Yogyakarta: Andi




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.16020

Flag Counter   Â