Perancangan Sikap Kerja Di Cv. PT Berdasarkan Prinsip 5s (Seiri, Seiton,Seiso, Seiketsu, Shitsuke)

Robiul Fuad, Eri Achiraeniwati, Puti Renosori

Abstract


Abstract. CV. P T is a manufacturing industry that produces engine gear spare parts for the company's industry located in Cimahi. The production system carried out by the company is in the form of make to order. In general, the stages of making gears begin with cutting, turning, milling, stick, pound, finishing and finishing work stations. Problems that occur in the CV. P T is a work environment that is not well organized, raw materials and semi-finished raw materials are stored on the production floor, equipment is not stored according to type and function, garbage/dirt is still around the work station and maintenance of goods is not done regularly or not there is a standard operating procedure that is good and right to do the work, this is because the company has not applied 5S/5R principles. There for the purpose of this research is to create good and right work attitude in the work area of each work station using 5S/5R method consisting of seiri, seiton, seisho, seiketsu, and shitsuke. The results of the identification of the suitability of the current work attitude with 5S produced an improvement, in itself making a storage area to separate goods that are still used and not, raw materials and semi-finished materials and storage of work tools according to frequency of use. Seiton improvement is to arrange the goods/work tools and making labels for the storage of goods/tools. The improvements made at Seiso are to provide cleaning equipment and a special storage area for cleaning tools and to make posters about the importance of cleanliness. Improvements made for seiketsu activities are by making posters to remind each 5S/5R concept to be implemented, standard operating procedures for work activities and evaluation sheets for 5S/5R. Shitsuke's activity improvement is that the owner of the company carries out direct control to control every 5S activity, and makes rules for each employee so as to create a disciplined attitude for employees to obey every existing regulation.

Keywords: 5S method (seiri, seiton, seisho, seiketsu, shitsuke).

Abstrak. CV. P T merupakan suatu industri manufaktur yang memproduksi sparepart gear mesin untuk industri perusahaan ini terletak di Cimahi. Sistem produksi yang dilakukan oleh perusahaan berupa make to order. Secara umum tahapan pembuatan gear dimulai dari stasiun kerja pemotongan, pembubutan, frais, stick, pon, penghalusan dan finishing. Permasalahan yang terjadi di CV. P T ialah lingkungan kerja yang tidak tertata dengan baik, bahan baku dan bahan baku setengah jadi tercampur tersimpan dilantai produksi, peralatan tidak disimpan sesuai dengan jenis dan fungsinya, sampah/kotoran masih terdapat di sekitar stasiun kerja dan pemeliharaan barang tidak dilakukan secara teratur serta tidak ada standar oprasional prosedur yang baik dan benar untuk melakukan pekerjaan hal ini disebabkan karena perusahaan belum menerapkan prinsip 5S/5R. Oleh karena itu tujuan dari penelitian ini adalah untuk menciptakan sikap kerja yang baik dan benar pada area kerja setiap stasiun kerja menggunakan metode 5S/5R yang terdiri dari seiri, seiton, seisho, seiketsu, dan shitsuke. Hasil dari identifikasi keseuaian sikap kerja saat ini dengan 5S menghasilkan perbaikan, pada seiri membuat tempat penyimpanan untuk memisahkan barang yang masih digunakan dan tidak, bahan baku dan bahan setengah jadi serta penyimpanan alat-alat kerja sesuai frekuensi kegunaan. Perbaikan seiton adalah melakukan penataan terhadap barang/alat kerja dan pembuatan label terhadap tempat penyimpanan barang/alat. Perbaikan yang dilakukan pada seiso adalah menyediakan peralatan kebersihan dan tempat penyimpanan khusus alat kebersihan serta membuat poster mengenai pentingnya kebersihan. Perbaikan yang dilakukan untuk aktivitas seiketsu ialah dengan membuat poster untuk mengingatkan setiap konsep 5S/5R agar terlaksana, standar operasional prosedur untuk aktivitas kerja dan lembar evaluasi untuk 5S/5R. perbaikan aktivitas shitsuke adalah pemilik perusahaan melakukan pengontrolan secara langsung untuk mengontrol setiap aktifitas 5S, dan membuat peraturan untuk setiap karyawan agar menimbulkan sikap disiplin para karyawan untuk menaati setiap peraturan yang ada.

Kata Kunci: Metode 5S (  seiri, seiton, seisho, seiketsu, shitsuke).


Keywords


Metode 5S ( seiri, seiton, seisho, seiketsu, shitsuke)

Full Text:

PDF

References


Michalska, J., dan Szewieczek, D,. 2007., The 5S methodology as a tool for improving the organization : journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 24(2). Tersedia Pada: www.journalamme.com [Diakses pada 17 Maret 2017]

Osada, T., 2004. Sikap Kerja 5S.Penerbit:PT Pustaka Binaman Presindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/ti.v0i0.18809

Flag Counter    Â