Hubungan antara Brand Image MATOA dengan Minat Beli

Febrianti Ramadiani Nugraha, M Husen Fahmi

Abstract


Abstract. Brand image is type of association that appear in consumer minded while remembering a particular brand. A positive brand image is the one of consumer consideration on choosing the brand or not. MATOA is a brand of wood watches, and is a pioneer of wooden watch products from Indonesia. Wood watch is the one of innovation in product fashion which is becoming a trend, so it appears competitor that which also makes wood watch product especially in Bandung City. MATOA should keep makes innovation to keep up a brand image as a wood watch pioneer in Indonesia that able generate buying interest.This research using brand image teory from Kevin Lane Keller, and buying interest in this research using buying interest indicator from Schiffman and Kanuk. This research method are using quantitative correlational method, quantitative correlational method is used to examine the relationship between variables. In this research the variable (X) is the brand image and the variable (Y) is buying interest. This research population encompasses 735 students of communication science faculty generation  of 2013 and 2014 at Islamic University of Bandung. Sampling using random sampling technique using Slovin Formulation and the sample are 100 students. The result of this research are all indicator of brand image that consist of three indicators, strength of brand association, favorability of brand association, and uniqueness of brand association (linked to all indicators) buying interest is the interest to seek information, want to know the product, consideration to buy the product, and want to have the product. Variable (X) brand image has a strong relationship with variable (Y) buying interest.

Keywords: Brand Image, Brand Associations, Products, Buying Interest

Abstrak. Brand image merupakan jenis asosiasi yang muncul dibenak konsumen ketika mengingat sebuah merek tertentu. Brand image yang positif merupakan salah satu pertimbangan konsumen dalam memilih merek tersebut atau tidak. MATOA merupakan suatu merek dari produk jam tangan kayu, dan merupakan pioneer jam tangan kayu di Indonesia. Jam tangan kayu merupakan salah satu inovasi produk fashion yang sedang menjadi trend, sehingga bermunculan kompetitor yang juga membuat produk jam tangan kayu khususnya di Kota Bandung. MATOA harus terus melakukan inovasi demi menjaga brand image sebagai pioneer jam tangan kayu di Indonesia yang dapat menghasilkan minat beli. Penelitian ini menggunakan teori brand image dari Kevin Lane Keller, dan Minat beli dalam penelitian ini menggunakan indikator minat beli dari Schiffman dan Kanuk.Metode penelitian ini menggunakan kuantitatifkorelasional, metode kuantitatif korelasional digunakan untuk meneliti hubungan diantara variabel-variabel. Pada penelitian ini yang menjadi variabel (X) adalah brand image dan yang menjadi variabel (Y) adalah minat beli. Populasi penelitian ini yaitu meliputi 735 mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi angkatan 2013 dan 2014 Universitas Islam Bandung, pengambilan sampel menggunakan teknik random sampling dengan rumus Slovin dan sampel yang diperoleh yaitu 100 mahasiswa. Hasil penelitian ini adalah semua indikator brand image yaitu yang terdiri dari tiga indikator yaitu strength of brand association (kekuatan asosiasi merek), favorability of brand association (keunggulan asosiasi merek), dan uniqueness of brand association (keunikan asosiasi merek) terdapat hubungan dengan semua indikator minat beli yaitu ketertarikan untuk mencari informasi, ingin mengetahui produk, pertimbangan untuk membeli produk, dan ingin memiliki produk. Variabel (X) brand image memiliki hubungan yang kuat dengan variabel (Y) minat beli.

Kata Kunci: Brand Image,  Asosiasi Merek, Produk, Minat Beli


Keywords


Brand Image, Asosiasi Merek, Produk, Minat Beli

Full Text:

PDF

References


Effendi, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi. Bandung: PT Citra Aditya Bakti

Keller, K.evin Lane. 2013. Strategic Brand Management-Building, Measuring,and Managing Brand Equity Fourth Edition. New jersey: Pearson Education Internasional

Soemirat, Soleh & Ardianto, Elvinaro. 2016. Dasar-dasar Public Relations. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Schiffman, Leon G. dan Kanuk, Leslie Lazar. 2004. Perilaku Konsumen. Edisi ketujuh. Jakarta: Indeks Group Media




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9578

Flag Counter   Â