Analisis Semiotika Hymne HMI

Angga Setia Yudha Buana

Abstract


 

Abstract. Music is not just a sound or a tone that arranged into a harmony, but music is also capable of delivering messages - a particular messages. The song is a form of expression, and the expression is part of the communication. Each individual has his own way of delivering a messages. For example, through songs as a universal and effective media. The idea of the songs could be an expression of love, protest against something's, anger, anxiety and etc., all of which are coupled into words beautiful, poetic, and not always straightforward.

This study, entitled Analysis of Semiotics In Perspective Pierce At HMI Hymn In Establishing Work Ethics Organizational. This study used a qualitative research approach semiotic analysis of Charles Sanders Peirce perspective. The purpose of this study was to determine the meaning of the sign, object, and interpretant. And also to know the meaning and intonation of audio contained in the Hymn of HMI, and to determine the application of this hymn with the work ethic of the HMI members.

In order to achieve the objectives of this study, the authors collected a variety of course theories and a wide range of literature from a variety of media that can support the process of this research. In addition, the authors also conducted interviews with some members of the HMI Branch of could Bandung. Aligned with the objectives of this study, as a result there were several conclusions. Judging from the referential function, the lyrics hymn refers to the meanings of cultural organizations and want to make their organizations more advanced and developed in spreading the teachings of Islam to the society. The lyrics of this hymn can be a motivation or encouragement to the audience, especially for all members of the organization.

 

Keywords : HMI, Semiotic, Hymne

 

 

Abstrak. Musik bukanlah hanya sekedar suara atau nada yang ditata menjadi suatu harmonisasi, namun musik juga mampu menyampaikan pesan – pesan  tertentu. Lagu merupakan suatu bentuk ekspresi, dan ekspresi adalah bagian dari komunikasi. Setiap Individu mempunyai caranya sendiri dalam menyampaikan suatu pesan. Dan salah satunya melalui lagu Lagu sebagai media yang universal dan efektif. Gagasan dalam lagu dapat berupa ungkapan cinta, protes terhadap suatu hal, kemarahan, kegundahan dan sebagainya, yang kesemuanya dirangkai dengan kata- kata indah, puitis, dan tidak selalu lugas.

Penelitian ini berjudul Analisis Semiotika Dalam Perspektif Pierce Pada Hymne HMI Dalam Membangun Etos Kerja Organisasi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan analisis semiotika perspektif dari Charles Sanders Peirce. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui makna tanda (sign), objek (object), dan interpretant. Serta untuk mengetahui makna dari audio dan intonasi yang terdapat pada Hymne HMI dan untuk mengetahui penerapan hymne dengan para anggota HMI.

Untuk bisa mencapai tujuan dari penelitian ini, tentu saja penulis mengumpulkan berbagai teori dan berbagai macam literatur dari berbagai media yang bisa menunjang terhadap proses penelitian ini. Disamping itu, penulis juga melakukan wawancara terhadap sebagian anggota HMI Cabang Kota Bandung. Selaras dengan tujuan dari penelitian ini, alhasil terdapat beberapa simpulan. Dilihat dari fungsi referensial, lirik hymne ini mengacu pada makna- makna organisasi serta budaya organisasi yang ingin membuat organisasinya lebih maju dan berkembang dalam menysiarkan ajaran-ajaran islam kepada masyarakat. Lirik hymne ini dapat menjadi motivasi atau dorongan bagi pendengarnya, khususnya bagi seluruh anggota organisasi.

Kata kunci : HMI, Semiotika, Hymne


References


Djohan. 2003. Psikologi Musik. Yogyakarta: Penerbit Buku Baik Yogyakarta

Mulyana, Deddy. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Pateda, Mansoer. 2001. Semantik Leksikal. Jakarta : Rineka Cipta

Pawito. 2007. Metode Penelitian Komunikasi Kualitatif. Yogyakarta: LKIS

Sobur, Alex. 2009. Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Konstitusi HMI, Kongres XXVI di Palembang dan Kongres XXVII HMI. 2008 dan 2011. Depok.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.61

Flag Counter   Â