Strategi Negosiasi Komisi Penyiaran Indonesia Daerah (KPID) Jawa Barat

Ivania Meizhara, Ani Yuningsih

Abstract


Abstract.Negotiation is a process of dealing with another person or parties by doing a dialogue,with a purpose to get  thedecision that beneficial. Negotiation has an important role toreach the beneficial outcome. As we know it , to make it goes well we need a strategy of negotiation. This activities usually become a bridge to resolve the problem. Based on the background of existing problem, research shows the problems as follows : How Indonesian Broadcasting Commission in West Java (KPID) use the strategy of negotiation to solve their problem concerning television broadcasting.Furthermore, the purpose of this research is to knowing forward aboutgeneral definition , alternative definition , asking question and  regulation of stage. This research used descriptive quantitative methods ,and to obtain the data researchers using collection techniques through questionnaires, study of literature, and interview. The Parties who involved on this research are the  employee and staff who working in Regional Broadcasting Commission in West Java by doing survey to  seven people using purposive sampling.The Indonesian Broadcasting Commission in  West java (KPID) have a general definition to do a negotiation that is polite to this activity. Furthermore, Indonesia Broadcasting Commission in West Java have the alternative definition as a guide if the general definition didn’t goes well. They had a significant appearance and communication when they do the negotiation with their client . They dress neatly  , speak clearly and listen well when the negotiation going on.  Afterward ,they always do  the handshake at the end of the negotiation. Based on the survey, they have a nice office especially a good lighting on their space that usually used for negotiate.

Abstrak.Negosiasi adalah suatu proses tawar menawar antar individu atau kelompok melalui berdialog, dengan tujuan untuk mendapat hasil yang saling menguntungkan. Negosiasi memiliki peran yang penting dalam mencapai hasil yang menguntungkan. Seperti yang kita ketahui, untuk memperlancar aktivitas ini kita membutuhkan strategi negosiasi. Aktivitas ini juga biasanya digunakan sebagai jembatan dalam mengatasi masalah. Berdasarkan dari latar belakang masalah yang ada, peneliti merumuskan masalah sebagai berikut : Bagaimana strategi negosiasi yang dilakukan oleh Komisi Penyiaran Indonesia Daerah (KPID) Jawa Barat dalam Mengatasi Kasus-Kasus Siaran Televisi. Adapun tujuan penelitian ini untuk mengetahui tentang  ancangan umum, ancangan alternatif, mengajukan pertanyaan, dan pengaturan panggung.Metode yang di gunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitaif deskriptif, dan untuk memperoleh data yang diperlukan peneliti menggunakan teknik pengumpulan data melalui angket, studi kepustakaan, dan wawancara. Pihak yang terlibat dari penelitian ini adalah para pegawai atau staf yang berkerja di Komisi Penyiaran Indonesia Daerah (KPID) Jawa Barat yang melibatkan7 orang dengan menggunakan purposif sampling.Pihak Komisi Penyiaran Indonesia Daerha (KPID) Jawa Barat memiliki ancangan umum dan menggunakan ancangan umum yang bersifat lembut pada kegiatan negosiasi. Selain itu pihak Komisi Penyiaran Indonesia Daerah (KPID) Jawa Barat mempunyai ancangan alternatif sebagai pegangan jika ancangan umum yang digunakan gagal. Mereka pun memiliki penampilan dan cara berkomunikasi yang signifikan saat mereka melakukan negosiasi . mereka berpenampilan rapih, berbicara jelas dan mereka mendengarkan dengan baik saat negosiasi berlangsung setelah itu mereka selalu mengakhiri nya dengan berjabat tangan.Berdasarkan dengan survey , mereka untuk bernegosiasi.


Keywords


Negotiation, Indonesian broadcasting commission West Java, Strategy of negotiation

References


Biawan, Semba. 2007. Your words Your Power. Jakarta: PT Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia.

Curry, Jeffrey Edmund. 2002.Negosiasi Bisnis.Jakarta: PPM.

Em Griffin, 2003, A First Look at Communication Theory. McGrraw-Hill Companies

Fisher, Roger, Ury, William and Patton, Bruce. 2000.Getting to Yes.Jakarta:Yayasan Obor Indonesia.

Jackman.2005. How to Negotiate. Jakarta: Erlangga

Lewicki, Barry and Saunder. 2012. Negosiasi. Jakarta: Salemba Humanika.

Schoonmaker, N. Alan. 1993. Langkah-Langkah Memenangkan Negosiasi. Jakarta: PT. Pustaka Binaman Pressindo

Suprapto.2008. Teknik Jitu Persuasi dan Negosiasi. Yogyakarta: MedPress.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5996

Flag Counter   Â