HUBUNGAN ANTARA SALES PROMOTION MORINAGA KALBE FAMILY CARD DENGAN KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN

Selly Karina Saleha

Abstract


Abstract. This research is motivated from the existence of a program carried out by kalbe to promote their product, the program  named Kalbe's Family Card which held at hypermart bip to increasing consumer buying decision. This research intend to study correlation between morinaga kalbe's family card sales promotion program with consumer buying decision. This research using correlation analysis method, with 350 respondents within 1 week and 187 samples selected using random sampling and slovin formula. Questionnaire, interview, and literature used to collect data. Analysis techniques of data is done trough data selection, data classification, validity test, and reability. Validity and reability done trough Alpha Cronbach's test. The results of this study show coefficient correlation between morinaga kalbe's family card communication with consumers indicates correlation is low. At the same time correlation between morinaga kalbe's family card incentive with consumers indicates correlation is low. And correlation between morinaga kalbe's family card invitation with consumers indicates correlation is low which led to conclusion the family card program do not have a significant correlation with consumers buying decision.

Keyword : sales promotion, kalbe's family card program, consumer buying decision.

Abstrak. Penelitian ini dilatarbelakangi dari adanya sebuah program yang dilakukan oleh sebuah perusahaan distributor kalbe yang mempromosikan produknya kalbe, dengan nama program kalbe family card di salah satu store di bandung yaitu Hypermart BIP yang mampu meningkatkan keputusan pembelian konsumen.  Penelitian ini bertujuan untuk dapat mengetahui hubungan antara sales promotion morinaga kalbe family card dengan keputusan pembelian konsumen. Penelitian ini menggunakan metode teknik analisis korelasional. Populasinya berjumlah 350 responden Hypermart BIP selama 1minggu dalam program kalbe family card dan sample berjumlah 187 responden yang ditentukan melalui sampling random sederhana, dan menggunakan rumus slovin. Teknik Pengumpulan data dilakukan melalui angket, wawancara, dan kepustakaan. Teknik analisis data dilakukan melalui penyeleksian data, klasifikasi data, uji validitas dan reliabilitas. Uji validitas dan reliabilitas dilakukan melalui uji Alpha Cronbach’s. Hasil penelitian ini menunjukan hubungan antara komunikasi morinaga kalbe family card dengan keputusan pembelian konsumen, menunjukkan adanyan hubungan atau korelasi yang rendah. Hubungan antara insentif morinaga kalbe family card dengan keputusan pembelian konsumen, menunjukkan adanyan hubungan atau korelasi yang rendah. Hubungan antara undangan morinaga kalbe family card dengan keputusan pembelian konsumen, menunjukkan hubungan atau korelasi yang sangat lemah sehingga dinilai tidak memiliki signifikansi hubungan.

Kata kunci : sales promotion, program kalbe family card, keputusan pembelian konsumen.

 




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.53

Flag Counter   Â