Makna Simbol Pada Cover Cd Hellowar: “On The March To The Final Doomâ€

Sony Mulia Pratama, Maya Amalia Oesman

Abstract


Abstract.Communication is an important part of human life. Both verbal and non-verbal communications are important parts of it. One of the non-verbal communications can be identified through the media in the form of pictures. In this research study the focused media is art work. Art work is a part of the underground community of creative products. Through artwork researchers can study the symbol that reflects and encounters an identity through meaning. The main focus of this research is to study on what meanings of the symbols on the CD cover Hello war "On The March To The Final Doom" are. The purpose of this research is intended to dissect all the symbols contained in art work and then depict it as a language or form of communication. Meanwhile, in order to uncover the facts in art work the method used in this study is a qualitative approach combined with analysis of Roland Barthes in Semiotics. Through this study, researchers are faced with the situation to analyze the various meanings based on the meaning of denotation, connotation, and myth. However, to strengthen the responses there are supporting elements from Abud Maud as the artist who made this art work. The results indicate that within the meaning of denotation, connotation, and myths there are visuals that depict war and create the perception and there is also a message of social and political criticism in every image depicted. Later in Marketing and Public Relations aspect the result also shows an association between the CD cover and the songs as an identity that can improve the marketability of consumers. 

Abstrak.Komunikasi merupakan bagian yang penting dalam kehidupan manusia. Baik komunikasi secara verbal maupun nonverbal. Salah satu komunikasi nonverbal dapat diketahui melalui media berupa gambar. Pada penelitian kali ini media yang menjadi fokus penelitian adalah artwork. Artwork adalah bagian dari produk kreatifitas komunitas underground. Melalui artwork peneliti dapat melihat simbol yang merefleksikan dan menginteraksikan sebuah identitas disertai makna. Fokus utama penelitian ini adalah bagaimana makna simbol-simbol yang terkandung pada cover CD Hellowar “On The March To The Final Doomâ€. Tujuan dari penelitian ini bermaksud untuk membedah segala simbol-simbol yang terdapat pada artwork dan kemudia menerjemahkannya sebagai sebuah bahasa atau bentuk komunikasi. Adapun, untuk mengungkap berbagai fakta dalam artwork menggunakan metode pendekatan kualitatif yang digabung dengan analisis Semiotika Roland Barthes. Melalui penelitian ini peneliti dihadapkan pada situasi untuk menganalisa berbagai makna yang berdasar pada makna denotasi, konotasi, dan mitos. Namun, untuk memperkuat tanggapan terdapat elemen pendukung yaitu Abud Maud sebagai artist yang membuat artwork ini. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa di dalam makna denotasi, konotasi, dan mitos terdapat visualisasi yang menggambarkan situasi perang dan menimbulkan persepsi bahwa terdapat pesan kritik sosial dan politik di dalam setiap gambar yang ditampilkan. Kemudian dalam Marketing Public Relations ditemukan adanya keterkaitan antara cover CD sebagai identitas yang dapat meningkatkan daya jual konsumen.


Keywords


Semiotic, Artwork, Roland Barthes

References


Ardianto, Elvinaro. 2007. Public Relations Pendekatan Praktis Menjadi Komunikator, Orator, Presenter, dan Juru Kampanye Handal. Bandung: Widya Padjajaran.

Ardianto, Elvinaro. 2010. Metode Penelitian untuk Public Relation Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Cangara, Hafied. 2005. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Effendy, Onong Uchjana. 2009. Illmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Moleong, Lexy J. 2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2008. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Rakmat, Jalaludin. 1998. Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ruslan, Rosady. 2010. Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Depok: Rajawali Pers.

Sobur, Alex. 2009. Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5258

Flag Counter   Â