Hubungan antara Kampanye “Penolakan LGBT” dengan Sikap Mahasiswa

Ratu Rizkya Laela, M Husen Fahmi

Abstract


Abstract.The phenomenon of the pro-life movementLGBT persons in Indonesian lately increasingly worrisome.After appearing a couple of news regarding same-sex marriage that occurred in several parts of Indonesian and also the cases of other sexual deviation. The existence of the phenomenon of people who are starting to voice their aspirate by performing the activities of the campaign. The research was carried out using the method korelasional which aims to find out whether there is a relationship between the variables (X) that is the campaign "LGBT Refusal" performed by IKA Unisba Psychology, with variable (Y), namely the attitude of college student Unisba. Researchers use a two-stage cluster sampling.the taking of sample carried out gradually fromUnisba student population faculty conducted a random draw to select two faculty who later was elected to the Faculty of communication sciences and psychology. Sampling done in a proportional i.e. FIKOM 31 people and faculty Psychology 65 people after getting the desired sample size i.e. 96 respondents.Then the respondent is given a question form which contains a number of statements related to campaign information, persuasion campaigns, campaign and attitudes of acceptance decision (cognitive, affective and konatif) student Unisba. Furthermore the data generated from the now tested by using Spearman Rank correlation formula for measuring instrument of each variable using the ordinal scale-ordinal. So conclusion: "there is a relationship between the denial campaign" LGBT "with the attitude of students".

Abstrak.Fenomena gerakan (LGBT) di Indonesia akhir-akhir ini semakin mengkhawatirkan. Setelah muncul beberapa berita mengenai perkawinan sesama jenis yang terjadi di beberapa daerah di Indonesia dan juga kasus- kasus penyimpangan seksual lainnya. Dengan adanya fenomena tersebut banyak masyarakat yang mulai menyuarakan aspirasinya dengan melakukan kegiatan kampanye. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode korelasional yang bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara variabel (X) yaitu Kampanye “Penolakan LGBT” yang dilakukan oleh IKA Psikologi Unisba, dengan variabel (Y) yaitu Sikap Mahasiswa Unisba. Peneliti menggunakan sampel klaster dua tahap. Pengambilan sampelnya dilakukan secara bertahap dari populasi mahasiswa Unisba dilakukan pengundian secara acak untuk memilih dua fakultas yang kemudian terpilih Fakultas Ilmu Komunikasi dan Psikologi. Pengambilan sampel dilakukan secara proposional yaitu FIKOM 31 orang dan Fakultas Psikologi 65 orang setelah mendapatkan ukuran sampel yang diinginkan yaitu 96 responden. Kemudian responden diberi angket yang berisi sejumlah pernyataan yang berhubungan dengan informasi kampanye, persuasi kampanye, keputusan penerimaan kampanye dan sikap (kognitif, afektif dan konatif) mahasiswa Unisba. Selanjutnya data yang dihasilkan dari angket diuji dengan menggunakan rumus korelasi Rank Spearman, sebab alat ukur dari masing- masing variabel menggunakan skala ordinal- ordinal. Sehingga diperoleh kesimpulan yaitu “Terdapat hubungan antara kampanye “penolakan LGBT” dengan sikap mahasiswa”.


Keywords


Campaign, LGBT, Attitude

References


Azwar, S. (1995). Sikap Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Ruslan, Rosady. (2005). Kampanye Public Relations. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Venus, Antar. (2004). Manajemen Kampanye. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

http://www.hidayatullah.com/artikel/tsaqafah/read/2016/01/06/86888/indonesia-dan-darurat-lgbt-1.html Diakses pada Rabu, 02 Maret 2016 Pukul 09:08 WIB




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4394

Flag Counter