Hubungan antara Tayangan Reportase Investigasi TRANS TV dengan Persepsi Penonton

Mega Restiawati Sopiyah, Tresna Wiwitan

Abstract


Abstract.Television is one of the mass media equipment with the function to provide information, education, entertainment and persuasion, whereas television may shape the mindset of its audience. Reportase Investigasi is a pioneer program in news show, a program designed to reveal the hidden crimes or violation done by culprits among the society. The topic chosen reflects the demand from the society and phenomenon experienced in their surroundings. This research attempts to seek the relationship between the exposure of Reportase Investigasi TRANS TV with audience perception. On the other hand, the purpose of this research is to identify between the intensity, mesage content and audience appeal of Reportase Investigasi TRANS TV with audience perception at RW 01 Cisaranten, Bandung. The theory utilized in this research refers to the cultivation theory by George Gebner.The method used in this research is correlational method, which is to research and identify the relationship between two variables (Variable X and Variable Y). Further calculation will obtain correlation coefficient to measure the level of relationship, direction of relationship and the meaning of such relationship. Correlational method in this research is used to test the relationship between intensity, message content and audience appeal to watch the show based on housewife perspective. The respondents surveyed by the researcher constitutes 72 housewives with cluster sampling technique.Research result demonstrates that the intensity of watching Reportase Investigasi show does not correlate with the housewife’ perspective. The content message of Reportase Investigasi show is related to the housewife’ perspective. The show also does not share any audience appeal to watch the show with the  housewife’ perspective

Abstrak.Televisi adalah media massa yang fungsinya yaitu memberikan informasi, mendidik, menghibur serta membujuk, televisi dapat merubah pola pikir khalayaknya. Tayangan Reporase Investigasi merupakan tayangan pioneer dalam acara news, sebuah program yang mengungkap sebuah penyimpangan atau kejahatan terselubung yang dilakukan oleh oknum yang terjadi di tengah-tengah masyarakat. Topik yang dipilih adalah yang menjadi kebutuhan dari masyarakat serta fenomena yang dekat dengan masyarakat.Tujuan penelitian ini adalah apakah terdapat hubungan antara  Tayangan  Reportase Investigasi TRANS TV dengan persepsi penonton. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara Intensitas , isi pesan dan daya tarik  menonton acara Reportase Investigasi TRANS TV dengan persepsi penonton khususnya ibu-ibu rumah tangga di lingkungan RW 01 Cisaranten Kota Bandung. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori kultivasi dari George Gebner.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasional, yaitu metode untuk meneliti dan mengetahui hubungan di antara dua variabel (Variabel X dan Variabel Y). Di dalam perhitungannya nanti akan didapat koefisien korelasi. Metode korelasional dalam penelitian ini digunakan untuk menguji apakah terdapat hubungan antara Intensitas , isi pesan dan daya tarik  menonton acara dengan persepsi ibu rumah tangga. Dalam penelitian ini, responden yang dipilih peneliti adalah ibu rumah tangga sebanyak 72 orang dengan menggunakan teknik cluster sampling.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tidak terdapat hubungan antara intensitas  menonton tayangan Reportase Investigasi dengan persepsi ibu rumah tangga. Terdapat hubungan antara isi pesan  tayangan Reportase Investigasi dengan persepsi ibu rumah tangga. Tidak terdapat hubungan antara daya tarik  tayangan Reportase Investigasi dengan persepsi ibu rumah tangga. 


Keywords


Mass Communication, Show Exposure, Perception

References


Ardianto.Elvinaro.2012. Komunikasi Massa. Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Ardianto.Elvinaro dkk.,2014. Metode Penelitian Public Relations.Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Liliweri, Alo.1992. Dasar-Dasar Komunikasi Periklanan. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Rakhmat, Jalaludin.2011. Psikologi Komunikasi.Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3914

Flag Counter   Â