Presentasi Diri Perempuan Musisi Hardcore

Dwiki Rizki Oktavian, Ani Yuningsih

Abstract


Abstract.This research titled "Presentation of Self Female Musicians Hardcore" using qualitative methods as well as dramaturgical study approach of Erving Goffman. The aim of this study is to find an answer of How self-presentation of women in the front stage (stage front), middle stage (middle stage), and in the rear stage (back stage) built by hardcore band vocalist contested in Bandung. The reason why the researchers chose the Gugat band's vocalist hardcore as research subjects because researchers saw the two sides of personality is in sharp contrast between hardcore vocalist as well as a kindergarten teacher, it is the uniqueness of one of the teacher in Kuncup Harapan kindergarten Bandung compared to other kindergarten teachers.Research use triangulation which serves to confirm the results of the analysis conducted by research with the data obtained through interviews with selected resource persons is Asri Yuniar, S.Pd. She is a kindergarten teacher from Kuncup Harapan Kindergarten Bandung as well as a hardcore vocalist in the Gugat band's. The result of research based on visual aspects with elements that include fashion, makeup, pose / motion of the body as well as the property which is further supported by data from the procession informant interviews. Asri Yuniar is an important person in the band until now because its existence is a differentiator with other hardcore bands even become an icon for the Gugat band. It is not an error if there are some people or audience less interested in the environment or hardcore music. Therefore hardcore music enthusiasts group does not need to impose the views and interest in the audience who are less interested in the environment or hardcore music that equally interested and liked the music Hardcore.

Abstrak.Penelitian ini berjudul “Presentasi Diri Perempuan Musisi Hardcore†dengan menggunakan metode kualitatif serta pendekatan studi dramaturgi dari Erving Goffman. Tujuan penelitian ialah mencari jawaban bagaimana presentasi diri perempuan di panggung depan (front stage,), panggung  tengah (middle stage), dan di panggung belakang (back stage) yang dibangun oleh vokalis hardcore Band Gugat di Bandung.Alasan peneliti memilih vokalis hardcore Band Gugat sebagai subjek penelitian karena adanya dua sisi kepribadian yang sangat bertolak belakang antara vokalis hardcore sekaligus sebagai guru TK.Peneliti menggunakan triangulasi sumber yang berfungsi untuk mengkonfirmasi hasil analisis data yang didapatkan melalui wawancara dengan narasumber terpilih, ialah Asri Yuniar, S.Pd. yang merupakan guru TK Kuncup Harapan Bandung sekaligus menjadi vokalis hardcore di Band Gugat.Temuan penelitian berdasarkan analisis aspek visual, dengan elemen-elemen yang mencakup busana, tata rias, pose/gerak tubuh serta properti yang kemudian didukung oleh data dari prosesi wawancara dengan narasumber tersebut. Asri Yuniar adalah sosok yang penting dalam bandnya hingga saat ini karena keberadaannya menjadi pembeda dengan band-band Hardcore lainnya bahkan menjadi ikon bagi Band Gugat. Bukan suatu hal yang aneh jika terdapat sebagian masyarakat atau khalayak yang kurang tertarik pada lingkungan atau musik hardcore. Sehingga bagi kelompok penyuka musik hardcore tidak perlu memaksakan pandangan dan ketertarikannya pada khalayak yang kurang tertarik pada lingkungan atau musik hardcore agar sama tertarik dan menyukai musik hardcore.   


Keywords


Dramaturgy Studies, On Self-Presentation, Female, Hardcore Musicians

References


Deborah Tannen, 1996, Seni komunikasi Efektif: membangun relasi dengan membina gaya percakapan, (alih bahasa dra. Amitya Komara), PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Goffman, Erving. 1959. The Presentation of Seelf in Everyday Life. Jakarta: Erlangga.

Harimawan, RMA. 1986, “Dramaturgi†Bandung: Rosdakarya.

Megawangi, Ratna. 1999. Membiarkan Berbeda?: Sudut Pandang Baru Tentang Relasi Gender. Bandung. Mizan

Mulyana, Deddy. 2003. Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

______________.2008. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

______________. 2010. Suatu Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Rosda




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3347

Flag Counter   Â