Representasi Cybercrime Dalam Film Who Am I

Rildan Firdaus, M E Fuady

Abstract


Abstract- Cybercrime is a crime related to electronic mass media, the purpose of which is to seek pleasure or to seek profit by the perpetrator. Semiotics is the study of signs and the meaning of the sign system, the science of signs, how meaning is constructed in media "texts" or the study of how signs from any type of work in society communicate meaning (John Fiske, 2007: 282). In John Fiske's semiotic study, there are three elements such as reality, representation, and ideology that can describe a representation of Cybercrime in the Who Am I film. This study focuses on John Fiske's semiotic analysis of the representation of cybercrime in the film "Who Am I" by director Baran Odar. The method used in this research is qualitative research methods. Researchers using a semiotic design study a wide range of objects, events, and entire cultures as signs.

Keywords: Cybercrime, Semiotic Analysis, Qualitative

Abstrak- Cybercrime merupakan kejahatan yang berkaitan dengan media massa elektronik, tujuannya adalah untuk mencari kesenangan atau untuk mencari keuntungan oleh pelakunya. Semiotika adalah studi tentang pertanda dan makna dari sistem tanda, ilmu tentang tanda, tentang bagaimana makna dibangun dalam “teks” media atau studi tentang bagaimana tanda dari jenis karya apapun dalam masyarakat yang mengkomunikasiskan makna (John Fiske, 2007: 282). Dalam studi semiotika John Fiske terdapat tiga unsur seperti realitas, representasi, dan ideologi yang dapat memaparkan sebuah representasi Cybercrime dalam Film Who Am I. Penelitian ini berfokus kepada analisis semiotika John Fiske mengenai representasi cybercrime dalam film “Who Am I” Sutradara Baran Odar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif. Peneliti menggunakan desain semiotika mempelajari sederetan luas objek, peristiwa, dan seluruh kebudayaan sebagai tanda.

Kata Kunci : Cybercrime, Analisis Semiotika, Kualitatif


Keywords


Cybercrime, Analisis Semiotika, Kualitatif

Full Text:

PDF

References


Sobur, Alex. 2009. Psikologi Umum, Bandug: Pustaka Setia Bandung.

Vera, Nawiroh. 2014. Semiotika Dalam Riset Komunikasi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Fiske, John. 2007. Cultural and Communication Studies: Sebuah Pengantar Paling Komperhensif. Yogyakarta: Jalasutra.

Fiske John. 1987. Television Culture. New York : Taylor and Francis e-Library.

BM. Mursito. 2007. Memahami Institusi Media (sebuah media pengantar). Yogyakarta: Lindu Pustaka.

Wibowo, Fred. 2007. Teknik Produksi Program Televisi. Yogyakarta: Pinus Book Publisher.

Novilini, Olga Puspa, Hernawati, Riza. (2021). Opini Member Mengenai Personal Selling Sales Moka Pos dalam Memasarkan Produk. Jurnal Riset Public Relation, 1(1). 1-7




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.29732

Flag Counter