Strategi Humas dalam Menjaga Citra Rumah Sakit

Nisrina Apriliani Nur Sumantri, Erik Setiawan

Abstract


Abstract: The Bayu Asih Hospital in Purwakarta Regency was appointed by the government to be the referral hospital for handling COVID-19, therefore in this study the authors examined the public relations strategy of the Bayu Asih Hospital in Purwakarta Regency in maintaining its image during the COVID-19 pandemic. This thesis explains how a public relations officer at Bayu Asih Hospital in developing his strategy properly in order to create a positive image in society. This type of research is qualitative research using a qualitative descriptive study approach, selected in order to see what is being studied is an event. more in the nature of providing a clear picture of a problem in accordance with the facts in the field with observations, interviews, and also documentation. The results of this study are the public relations strategy in improving services at the Bayu Asih Regional Hospital through the PCR (Polymerase Chain Reaction) inspection program with the existence of this examination which is expected to be able to overcome COVID-19 and then the factors that support the implementation of the public relations strategy in maintaining the image of the Bayu Asih District Hospital. Purwakarta, namely, Fact Finding Hospital Bayu Asih Hospital, Purwakarta Regency implemented a strategy to improve hospital services by using the PCR (Polymerase Chain Reaction) program. The program was very influential in maintaining the image of the Bayu Asih Hospital, Purwakarta Regency. Planning carried out by Bayu Asih District Hospital Purwakarta By implementing a strategy to improve services in carrying out COVID-19 checks using the PCR (Polymerase Chain Reaction) program is the most important thing. Because in essence this activity is planned so that the spread of COVID-19 can be stopped as well as to get good feedback for the community Implementation in terms of implementation carried out in PCR (Polymerase Chain Reaction) inspection activities has carried out a component in terms of information that is good enough from social media such as websites, YouTube, Twitter, Facebook, and Instagram as well as information carried out face-to-face, the implementation involves several parties such as the Health Office, Local Government, Task Force, who are very helpful in carrying out these activities, evaluation by always communicating with all parties, both staff and patients, if there are deficiencies corrected and every complaint is always unresponsive to it. The obstacles are that the government is still not ready to distribute raw materials (reagents) for PCR (Polymerase Chain Reaction) examinations.                                 

Keywords: Public Relations Strategy, Hospital Public Relations, Bayu Asih Hospital, Purwakarta Regency

Abstrak: RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta ditunjuk oleh pemerintah menjadi rumah sakit rujukan untuk penanganan COVID-19 maka dari itu dalam penelitian ini penulis meneliti mengenai strategi humas RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta dalam menjaga citra selama masa pandemi COVID-19. Skripsi ini menjelaskan bagaimana seorang humas RSUD Bayu Asih dalam menyusun strateginya dengan baik demi mewujudukan citra positif di masyarakat.  Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif menggunakan pendekatan studi deskriptif kualitatif, dipilih guna melihat hal yang diteliti berupa suatu peristiwa. lebih bersifat memberikan sebuah  gambaran secara jelas suatu permasalahan sesuai dengan fakta yang ada di lapangan dengan adanya observasi, wawancara, dan juga dokumentasi. Hasil dari penelitian ini yaitu strategi humas dalam meningkatkan pelayanan di RSUD Bayu Asih melalui adanya program pemeriksaan PCR ( Polymerase Chain Reaction ) dengan adanya pemeriksaan tersebut diharapkan mampu menanggulangi COVID-19 lalu faktor yang menjadi pendukung pada pelaksanaan strategi humas dalam menjaga citra RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta yaitu, Fact Finding Rumah Sakit RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta menjalankan strategi untuk meningkatkan pelayanan rumah sakit dengan menggunakan program PCR ( Polymerase Chain Reaction ) program tersebut sangat berpengaruh untuk menjaga citra Rumah Sakit RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta, Perencanan yang dilakukan RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta Dengan menjalankan strategi meningkatkan pelayanan dalam melaksanakan pemeriksaan COVID-19 ini menggunakan program PCR ( Polymerase Chain Reaction ) merupakan hal terpenting. Karena pada intinya kegiatan ini direncanakan agar penyebaran COVID-19 bisa di hentikan juga untuk mendapatkan feedback yang baik bagi masyarakat. Implementasi dari segi pelaksanaan yang dilakukan dalam kegiatan pemeriksaan PCR ( Polymerase Chain Reaction ) telah melakukan komponen dari segi informasi yang sudah cukup baik dari media sosial seperti website, youtube, twitter, facebook, dan instagram maupun informasi dilakukan secara tatap muka, pada pelaksanaan nya melibatkan beberapa pihak seperti Dinas Kesehatan, Pemda, Satgas, yang sangat membantu dalam pelaksaan kegiatan tersebut, Evaluasi dengan selalu berkomunikasi dengan semua pihak baik itu staff maupun pasien , jika ada kekurangan diperbaiki dan setiap ada keluhan selalu langgung ditanggapi. Adapun kendala-kendalanya adalah pemerintah yang masih kurang sigap untuk menyalurkan bahan baku ( reagen ) untuk pemeriksaan PCR ( Polymerase Chain Reaction ).

Kata Kunci: Strategi Humas, Humas Rumah Sakit, RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta

 


Keywords


Strategi Humas, Humas Rumah Sakit, RSUD Bayu Asih Kabupaten Purwakarta

References


Agustina. “Strategi Kehumasan RSUD Batara Guru dalam Pemulihan Citra Terkait Pemberitaan Negatif Di Media Online”, dalam Skripsi, Tahun 2018.

Anggoro, M. Linggar. 2002. Teori dan Profesi Kehumasan. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Elvinaro,2009. Public Relations Praktis. Grafiti. Jakarta

Kholisoh, Nur. 2015. “Strategi Komunikasi Public Relations Dan Cirra PositifOrganiasi (Kasus Public Relations Rumah Sakit “X” di Jakarta,” dalam Jurnal komunikasi. Volume 13, No 3, Tahun 2015. (hlm 2 – 12)

Khadijah, Siti. “Strategi Public Relations Dalam Membangun Citra Perusahaan.”, dalam Jurnal Kajian Komunikasi, Bahasa Dan Budaya Vol 2 No 2. Tahun 2012.

Kholisoh, Nur. 2015. “Strategi Komunikasi Public Relations Dan Cirra PositifOrganiasi (Kasus Public Relations Rumah Sakit “X” di Jakarta,” dalam Jurnal komunikasi. Volume 13, No 3, Tahun 2015. (hlm 2 – 12)

Mustafa, Nurfaidah Rezky. “Strategi Humas Dalam Meningkatkan Citra Kantor Kesyahbandaran Utama Makassar”, dalam Skripsi, Tahun 2017.

Rumanti, Maria Assumpta. 2005. Dasar-Dasar Public Relations Teori Dan Praktek. Jakarta:Grasindo

Yuningsih, Ani. “Peran Strategis Profesi Public Relations Dalam Membangun Kemitraan Berbasis Nilai Spiritual” , dalam Jurnal Mimbar Vol. XXXII No 04, Tahun 2006. (hlm 496-520)




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.25296

Flag Counter