Hubungan antara Pemahaman Literasi Media dengan Sikap Mahasiswa dalam Memilih Media Sosial

Rizky Aditya Herdiana, Riza Hernawati

Abstract


Abstract: In today's millennial age, social media is the most important thing as a means of communication and information seeking, but on the other hand social media has a negative impact. Therefore it is necessary to be able to choose the social media to be used, the ability of media literacy is the ability to analyze, teenagers are targeted from learning media literacy, internet users are also dominated by teenagers in the use of social media , especially regarding attitudes when using their social media. Fikom unisba teaches about media literacy because it knows the importance of understanding media literacy itself This research is titled "The Relationship Between Understanding Media Literacy and Student Attitudes in Choosing Social Media" (Correlational Study. The method used in this study is the correlational quantitative research method. His data collection technique used a questionnaire of 82 respondents. The things that are examined are; 1.) The relationship between analysis of media impact and cognitive, affective and concative attitudes 2. ) The relationship between Grouping will impact the media with cognitive, affective and concative attitudes 3.) The relationship between evaluations of media impact and cognitive, affective and concative attitudes theory used is an attitude theory that will further know about cognitive, affective and concruciating aspects along with correlation with their social media use. The theory used is teoti new media and attitude theory. The respondents in this study were Fikom Unisba students in 2016, 2017 and 2018 and attempted to uncover the relationship between the two variables, namely between Media Literacy Variables and Attitude Variables. From the results of this study, the correlation between the relationship between understanding media literacy and student attitudes in choosing social media obtained a correlation score of 0.532 which showed a strong relationship about students' understanding of media literacy with their attitudes during the use of social media. So the conclusion of this study is that there is a relationship between the understanding of media literacy and the attitude of students in choosing social media. From inference analysis, it can be known that Media Literacy ( X ) with Attitude ( Y ) has a strong relationship, meaning students already have an understanding of the importance of Media Literacy and have applied it in their attitude in using their own social media.

Keywords: Media Literacy, Attitude, Media

Abstrak: Di zaman milenial seperti sekarang, media social merupakan hal yang paling penting sebagai alat komunikasi dan mencari informasi, namun di sisi lain media social memiliki dampak negative. Oleh karena itu diperlukan kemampuan untuk bisa memilih media social yang akan dipergunakan, kemampuan literasi media merupakan kemampuan untuk menganalisis,  remaja menjadi sasaran dari pembelajaran literasi media, pengguna internet juga di dominasi oleh kalangan remaja dalam penggunaan media sosial , terutama mengenai sikap sewaktu menggunakan media social nya. Fikom unisba mengajarkan mengenai literasi media karena mengetahui pentingnya pemahaman mengenai literasi media itu sendiri  Penelitian ini berjudul “Hubungan Antara Pemahaman Literasi Media dengan Sikap Mahasiswa dalam memilih Media Sosial” (Studi Korelasional. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode penelitian kuantitatif korelasional. Teknik pengumpulan datanya menggunakan angket sebanyak 82 orang responden. Adapun hal yang diteliti adalah; 1.) Hubungan antara Analisis akan dampak media dengan sikap kognitif, afektif dan konatif  2. ) Hubungan antara Grouping akan dampak media dengan sikap kognitif, afektif dan konatif 3.) Hubungan antara Evaluations akan dampak media dengan sikap kognitif, afektif dan konatif Teori yang digunakan adalah teori sikap yang akan lebih jauh mengetahui mengenai aspek kognitif, afektif serta konatif disertai korelasi dengan penggunaan media social mereka. Teori yang digunakan adalah teoti new media dan teori sikap. Responden dalam penelitian ini merupakan mahasiswa Fikom Unisba angkatan 2016, 2017 dan 2018 serta berusaha mengungkap hubungan yang terjadi antara dua variable, yaitu antara Variabel Literasi Media dan Variabel Sikap. Dari hasil penelitian ini, korelasi antara Hubungan antara pemahaman literasi media dengan sikap mahasiswa dalam memilih media sosial memperoleh nilai korelasi 0,532 yang menunjukan hubungan yang kuat mengenai pemahaman mahasiswa dalam literasi media dengan sikap mereka selama menggunakan media sosial. Jadi kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa ada hubungan antara pemahaman mengenai literasi media dengan sikap mahasiswa dalam memilih media sosial. Dari analisis inferensial, dapat diketahui bahwa Literasi media ( X ) dengan Sikap ( Y ) memiliki hubungan yang kuat, artinya mahasiswa sudah memiliki pemahaman mengenai pentingnya Literasi Media dan telah mengaplikasi kan nya dalam sikap mereka dalam menggunakan sosial media miliknya masing-masing.

Kata Kunci: Literasi Media, Sikap, Media


Keywords


Literasi Media, Sikap, Media

References


(Lievrouw, L. 2011). (2011). Lievrouw, L. (2011). Alternative and activist new media. Polity.

Art, S. (1995). Media Literacy: Key To Interprenting Media Massages. Publisher: Preager. USA.

Azwar, S. (2015). Sikap manusia : teori dan pengukurannya.

Gumilar, G. 2016. (2016). Gumilar, G. (2016). Pemanfaatan instagram sebagai sarana promosi oleh pengelola industri kreatif fashion di kota Bandung. JIPSI-Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi UNIKOM, 5(2). Pemanfaatan Instagram Sebagai Sarana Promosi Oleh Pengelola Industri Kreatif Fashion Di Kota Bandung. JIPSI-Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi UNIKOM.

Mondry. (2008). Teori dan Praktik Jurnalistik. Ghalia Indonesia.

Potter, W. J. 2004. (2004). POTTER, W. James. Argument for the need for a cognitive theory of media literacy. American Behavioral Scientist, 2004, 48.2: 266-272.

Roza, A., Wulandini, P., & Muchlana, Y. (2019). (2019). Roza, A., Wulandini, P., & Muchlana, Y. (2019). PRILAKU PEGAWAI TERHADAP FIRST AID DI PUSKESMAS MELUR KEC. SUKA JADI KOTA PEKANBARU 2018. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 3(1), 64-69. 64–69.

Zainuddin, Z. 2019. (2019). Zainuddin, Z. (2019). Pengembangan Buku Ajar Akidah Akhlak untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(2), 216-229. Pengembangan Buku Ajar Akidah Akhlak Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 216–229.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.24963

Flag Counter