Hubungan antara Sosialisasi dengan Pengetahuan Tentang Panas Bumi

Aneu Nurfaidah, Tresna Wiwitan

Abstract


Abstract—Geothermal energy or geothermal is a renewable energy that is environmentally friendly, this energy has the potential to produce the largest electricity because it can reduce the impact of global warming. PT Pertamina Geothermal Energy Area Kamojang, as the manager of geothermal energy, is conducting socialization efforts by using a video entitled "Environmental Friendly PLTP". This socialization was carried out at the Geothermal Information Center. This study aims to determine the relationship between socialization and knowledge of geothermal on the aspects of Clarity of Message, User Friendly, Content Representation and Media Visualization. The method used is the quantitative method with a correlational approach. The population of this study were visitors to the Geothermal Information Center (GIC) from November to February using a stratified random sampling technique so as to get 79 respondents. With data collection techniques in the form of questionnaires, literature study, and interviews. This study uses the Information Processing Theory proposed by Robert Gagne. The results of the study show that there is a significant relationship between socialization and knowledge of geothermal energy. On aspects clarity of message has a weak relationship with knowledge. Then, theaspect user friendly has a moderate relationship with knowledge. Furthermore, the aspect of content representation has a moderate relationship with knowledge. And, in the aspect of media visualization there is a moderate relationship with knowledge.

Keywords—Socialization, Geothermal, Knowledge, Pertamina, Geothermal Information Center.


Keywords


Sosialisasi, Panas Bumi, Pengetahuan, Pertamina, Geothermal Information Center.

Full Text:

PDF

References


Agustiningsih. 2015. “Video†Sebagai Alternatif Media Pembelajaran dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Pancaran Pendidikan. Diakses pada https://jurnal.unej.ac.id/. Vol 4 No 1. Tanggal akses 5 Agustus 2020 pukul 18.02 WIB

Gunawan, Imam dan Anggarini. 2016. Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Penilaian. Diakses pada http://e-journal.unipma.ac.id/. Tanggal akses 13 Maret 2020 pukul 17.12 WIB.

Hidayati, Ni'matul. 2018. Analisis Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Teori Pemrosesan Informasi. Diakses pada http://digilib.uinsby.ac.id/. Skripsi. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Tanggal akses 2 Agustus 2020 pukul 19.18 WIB

Juniati. 2016. Hubungan Sosialisasi Earth Hour Kota Bandung dengan Sikap Siswa terhadap Earth Hour. Diakses pada repository.unisba.ac.id. Skripsi. Bandung: Universitas Islam Bandung. Tanggal akses 13 Maret 2020 pukul 20.09 WIB.

Notoatmodjo, S. 2014. Ilmu Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

PT Pertamina Geothermal Energy. 2020. http://pge.pertamina.com/. Tanggal akses 6 Maret 2020 pukul 21.27 WIB.

Rachmiatie, Sidik, dan Farihat. 2007. "Proses Sosialisasi Informasi Agama Islam Melalui Media Komunitas Sebagai Pembentuk Moralitas Remaja Muslim" dalam Mimbar Jurnal Sosial dan Pembangunan, Universitas Islam Bandung. Volume 23, No. 1 Tahun 2007 (hlmn. 125)

Rakhmat, Jalaluddin dan Subandy. 2016. Metode Penelitian Komunikasi, Edisi Revisi Kedua. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Riyana, Cheppy. 2007. Pedoman Pengembangan Media Video. Bandung: Program P3AI Universitas Pendidikan Indonesia.

Wahyudi. 2019. “Analisis Pengetahuan dan Persepsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Kabupaten Karanganyar Terhadap Penerimaan Energi Terbarukan Panas Bumiâ€. Diakses pada eprints.uns.ac.id Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret. Tanggal akses 13 Maret 2020 pukul 19.26 WIB.

Yulianita, Neni. 2000. "Pengaruh Komunikasi Informatif tentang Seks dan Seksualitas terhadap Pengetahuan Remaja" dalam Mediator Jurnal Komunikasi, Universitas Islam Bandung. Volume 1, No. 1. Tahun 2000 (hlmn 76).




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.22948

Flag Counter   Â