Makna Konten Iklan Partai Politik

Nur Halimatusyadiah Amelia, Dadan Mulyana

Abstract


Abstract. Public Relations in politics is an activity that prioritizes the image it forms. Because the world of politics is a world that needs support for the smooth running of political activities, one of the ways to build an image is by advertising on television. The Indonesian Solidarity Party as a new party also intensively created advertisements so that its party was better known and known to the wider community in order to welcome the President in 2019 on television. The purpose of this research is in accordance with Roland Barthes's semiotic model, which is to analyze the meaning / sign in the advertisement. The research method used is a qualitative research method and research approach using Semiotics Analysis. Semiotics is the study of signs, symbols, objects and meanings. Data collection techniques by observation, documentation, literature study and interviews. The results obtained from this study are the meaning of the denotations, contradictions and myths contained in the The Indonesian Solidarity Party advertisement of the tips version today by Grace Natalie on television.

Keywords: Politics, advertising, semiotics

Abstrak. Public Relations dalam dunia politik merupakan sebuah kegiatan yang mengutamakan terbentuknya citra tertentu. Karena dunia politik adalah dunia yang membutuhkan dukungan demi kelancaran kegiatan berpolitik, salah satu cara yang dilakukan untuk membangun citra adalah dengan ber-iklan ditelevisi. Partai Solidaritas Indonesia sebagai partai barupun gencar membuat iklan agar partainya lebih di ingat dan dikenal oleh masyarakat luas sekaligus dalam rangka menyambut pemilihan Presiden tahun 2019 di televisi. Tujuan dari penelitian ini sesuai dengan ilmu semiotika model Roland Barthes yaitu untuk menganalisi makna/tanda yang terdapat dalam iklan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif dan pendeketan penelitian menggunakan Analisis Semiotika. Ilmu semiotika adalah ilmu yang mengkaji tentang tanda, simbol, objek dan makna. Teknik pengumpulan data dengan cara observasi, dokumentasi, studi kepustakaan dan wawancara. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini adalah Makna denotasi, kontasi dan mitos yang terdapat dalam iklan Partai Solidaritas Indonesia versi tips hari ini by Grace Natalie di televisi.

Kata Kunci : Politik,iklan,semiotika


Keywords


Politik,iklan,semiotika

Full Text:

PDF

References


Ali, Novel. 1999. Peradaban Komunikasi Politik: Potret Manusia Indonesia, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sumartono, Dajambatan. 2001. Terperangkap dalam iklan: meneropong imbas pesan iklan televisi, Bandung: Alfabeta

Sobur, Alex. 2003. Semiotika komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Ruslan, Rusady. 2001. Manajemen Humas & Manajemen Komunikasi : Konsep dan Aplikasi. Jakarta : Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.20203

Flag Counter   Â