Komunikasi Interpersonal Sheraton Bandung Hotel & Towers dalam Memangun Human Relations antarkaryawan

Hanita Sabrina

Abstract


Abstract. In an organizational life, achieving goals and all the processes certainly requires effective communication. Interpersonal communication has the potential to carry out instrumental functions as a tool to influence or persuade others. The fact is face-to-face communication makes people feel more familiar with each other. Internal relations activities carried out through human relations have a great opportunity to realize success with the objectives of an agency. Internal relations will be well established if the internal communication that is carried out is very well built.

This study has the aim of knowing the Interpersonal Communication of Sheraton Bandung Hotel & Towers as Human Relations between employees. This study entered into the quantitative method group with descriptive studies. The tool used in data collection is a questionnaire.

The results of this study are the presence of interpersonal and Human Relations communication between Sheraton Bandung Hotel & Towers’s employees included in the high category level. High category on the level of interpersonal communication among employees can be interpreted that employees have been empathetic to the interlocutor, have been supportive so that communicants want to participate while communicating, have a positive sense of acting based on a good assessment of themselves and the other person, giving feedback correctly when communicating and obtaining and having a good impact on the communication made.

 

 

Keywords :          Communication, Interpersonal Communication, Human Relations, Work Effectiveness.

 

Abstrak. Dalam suatu kehidupan organisasi, pencapaian tujuan beserta segala prosesnya tentu membutuhkan komunikasi yang efektif. Komunikasi interpersonal sangat potensial untuk menjalankan fungsi instrumental sebagai alat untuk mempengaruhi atau membujuk orang lain. Kenyataannya komunikasi tatap-muka ini membuat manusia merasa lebih akrab dengan sesamanya. Kegiatan hubungan internal yang dilakukan melalui human relations memiliki peluang besar untuk mewujudkan keberhasilan atas tujuan dari sebuah instansi. Hubungan internal akan terbentuk dengan baik jika komunikasi internal yang dijalankan dibangun dengan sangat baik.

Penelitian ini memiliki tujuan yaitu mengetahui Komunikasi Interpersonal Sheraton Bandung Hotel & Towers dalam membangun Human Relations antarkaryawan. Penelitian ini masuk kedalam golongan metode kuantitatif dengan studi deskriptif. Alat yang digunakan dalam pengumpulan data adalah kuesioner.

Hasil dari penelitian ini adalah terdapatnya Pelaksanaan komunikasi interpersonal dan Human Relations karyawan Sheraton Bandung Hotel & Towers termasuk dalam tingkat kategori tinggi. Kategori tinggi pada tingkat komunikasi interpersonal antar karyawan tersebut dapat diartikan karyawan telah bersikap empati kepada lawan bicara, telah bersikap mendukung agar komunikan mau berpartisipasi saat berkomunikasi, telah memiliki rasa positif bertindak berdasarkan penilaian yang baik terhadap diri sendiri dan lawan bicara, memberikan umpan balik dengan tepat saat berkomunikasi dan memperoleh serta memberikan dampak baik dari komunikasi yang dilakukan.

 

Kata Kunci :  Komunikasi, Komunikasi Interpersonal, Human Relations, Efektifitas Kerja.


Keywords


Komunikasi, Komunikasi Interpersonal, Human Relations, Efektifitas Kerja.

Full Text:

PDF

References


Mulyana, Deddy. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Effendy, Onong Uchjana. 2011. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muhammad, Arni. 2007. Komunikasi Organisasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Wardani , J. 2003. Teori Organisasi dan Pengorganisasian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Hardjana, Agus M. 2003. Komunikasi intrapersonal & komunikasi interpersonal. Yogyakarta: Kanisius.

Cutlip, M. Scoot, Center, H. Allen, Broom, M. Glen. 2009. Effective Public Relations. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Effendy, Onong Uchjana. 2009. Human Relations & Public Relations, Bandung: CV Mandar Maju.

Ardianto. Elvino. 2011. Public Relations Praktis. Bandung: Widya Padjajaran.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.19100

Flag Counter   Â