Iklan Alfamart Versi Go-Pay #Kebahagiaankecil di Youtube

Nida Syahidah Rahmatillah, Dadi Ahmadi

Abstract


Abstract. Semiotic analysis is a science or method of analysis to examine signs. It is undeniable that humans live and communicate using a lot of signs, for example in the Go-Pay version of Alfamart Ads. These advertisements are made by the Gojek Team and carry the theme Mother, with the intention of promoting Go-Pay transactions that can be used at Alfamart. Today adverts cannot only be seen on television. This is a trigger for advertisers to be able to provide information that includes elements of culture, religion, and so on, but in it remains the main purpose of offering, promoting goods and services. The researcher used the semiotic analysis method from Charles Sanders Pierce, therefore this study aims to find out the signs, meanings, and objects contained in the Go-Pay version of Alfamart Ads. Small happiness in accordance with the meaning triangle on Charles Sanders Pierce. These three aspects are interrelated and cannot be separated from each other. From these three aspects, a conclusion can be drawn about the sign, object, and interpretant of each scene of the advertisement that the researcher took and analyzed using Charles Sanders Pierce's theory.

Keywords: Advertisements, Semiotics, Triangles Meanings of Pierce

 

Abstrak. Analisis semiotik merupakan suatu ilmu atau metode analisis untuk mengkaji tanda. Tidak dapat dipungkiri bahwa manusia hidup dan berkomunikasi dengan menggunakan banyak tanda misalnya saja dalam Iklan Alfamart versi Go-Pay #Kebahagiaankecil. Iklan tersebut dibuat oleh Tim Gojek dan mengusung tema Ibu, dengan maksud mempromosikan transaksi Go-Pay yang bisa digunakan di Alfamart. Zaman sekarang iklan tidak hanya dapat dilihat melalui Televisi saja. Hal ini menjadi pemicu bagi para pembuat iklan untuk bisa memberikan informasi yang menyertakan unsur budaya, agama, dan sebagainya, namun didalamnya tetap pada tujuan utama yaitu menawarkan, mempromosikan barang dan jasa. Peneliti menggunakan metode analisis semiotika dari Charles Sanders Pierce, maka dari itu penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tanda, makna, dan objek yang terdapat dalam Iklan Alfamart versi Go-Pay #Kebahagiaankecil sesuai dengan segitiga makna pada Charles Sanders Pierce. Ketiga aspek tersebut saling berkaitan dan tidak dapat dipisahkan satu sama lain. Dari ketiga aspek inilah nantinya dapat ditarik suatu kesimpulan mengenai sign, object, dan interpretant dari setiap scene iklan yang peneliti ambil dan dianalisis menggunakan teori Charles Sanders Pierce.

 


Keywords


Iklan, Semiotika, Segitiga Makna Pierce

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro. dkk. 2007.

Komunikasi Massa Suatu Pengantar Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Effendy, Onong Uchjana. 2003.

Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurudin. 2011.

Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: Rajawali Pers.

Sobur, Alex. 2017.

Semiotika Komunikasi. Bandung .Remaja Rosdakarya.

Vera, Nawiroh. 2014.

Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Ghalia

LANGI, C. 2016. Jenis Tanda Dalam Iklan Parfum (Sebuah Analisis Semiotik). JURNAL ELEKTRONIK FAKULTAS SASTRA UNIVERSITAS SAM RATULANGI, 4(1).




Flag Counter