Hubungan Antara Tayangan iLook di NET TV Dengan Sikap Konatif Mahasiswa

Anshari Sulanjanah

Abstract


Abstract. The progress of information technology is growing rapidly along with human information needs. Television as one of the most widely used means or medium of mass communication by the public because television is an audio-visual media that contains a variety of information, news and entertainment that is not burdensome and there are not many conditions for people to enjoy it. Television has three main functions, namely the information function, education function and entertainment function, as well as the iLook show on NET TV which provides three functions regarding the current fashion trends to the public. The method used in this research is quntitative method with correlation.The purpose of this study was to determine the relationship between intensity, attractiveness of messages in iLook on NET TV with the conative attitude of students. The method used in this research is correlational method. Based on the results of data processing the relationship between iLook programme on NET TV is quite meaningful in changing the conative attitude of students.

Keywords: Television, iLook Programme, Conative Attitude

Abstrak. Kemajuan teknologi informasi berkembang dengan pesat seiring kebutuhan informasi manusia. Televisi sebagai salah satu sarana atau media komunikasi massa yang paling luas dikonsumsi masyarakat karena televisi merupakan media audio-visual yang memuat beragam informasi, berita dan juga hiburan yang tidak membebani dan tidak banyak syarat bagi masyarakat untuk menikmatinya. Televisi mempunyai tiga fungsi pokok yaitu fungsi informasi, fungsi pendidikan dan fungsi hiburan, seperti halnya tayangan iLook di Net TV yang memberikan tiga fungsi tersebut mengenai trend fashion masa kini kepada khalayak.Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan korelasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara intensitas, daya tarik dan isi pesan dalam tayangan iLook di Net Tv dengan sikap konatif mahasiswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode korelasional. Berdasarkan hasil pengolahan data hubungan antara tayangan iLook di NET TV cukup berarti dalam perubahan sikap konatif mahasiswa.

Kata Kunci: Televisi, Tayangan iLook, Sikap Konatif


Keywords


Televisi, Tayangan iLook, Sikap Konatif

Full Text:

XML

References


Alo Liliweri. 1992. Dasar-dasar Komunikasi Periklanan. Bandung: Citra Aditya Bakti

Effendy, Onong Uchjana. 2009. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi (Teori dan Praktek). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Guilford, J. P. 1956. Fundamental Statistic in Psychology and Education.3rd Ed. New York: McGraw-Hill Book Company, Inc

Morrisan M.A. 2011. Manajemen Media Penyiaran Edisi Revisi.Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Rakhmat, Jalaludin. 2011. Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosadakarya

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&B. Bandung: Alfabeta

Jurnal:

Kurniadi, Oji. 2018. “Ethics in The Television Programme”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research Vol 307




Flag Counter