Aktivitas Digital PR Humas Kota Bandung sebagai Media Informasi dan Publikasi

Rindiantika Rinaldi, Riza Hernawati

Abstract


Abstract. The government of Bandung City has a strong commitment in improving the quality of communication services. Through the role of Humas Bandung that implemented digital PR by utilizing Instagram as a media of information and publications about government activities. The purpose of using Instagram is to give the public information of everything that has been and will be done by Bandung City Government. This study aims to determine the implementation of digital PR activity in Humas Bandung as a media of information and publications in Instagram account @humasbdg. The researcher used case study method with data collecting techniques: interview, observation, documentation and literature study. The results from this study are: (1) The communication planning process of Humas Bandung by using an Instagram account @humasbdg was implemented in a such planned way by running various components of supporting activities, e.g: meeting, coordination, approval, implementing & monitoring, and evaluation. (2) The purpose of this activities are: branding, establish mutual understanding with its publics, elevate positive image so hopefully Bandung City Government will achieve good reputation. (3) The feed concept of @humasbdg is using a template and Humas Bandung logo for each uploaded content. (4) The needs to have the feed concept for @humasbdg: to giving a character and corporate identity between @humasbdg and another government Instagram accounts. Hence, there are still lack of interaction and engagement activity with its followers.

Keywords: Public Relations, Digital PR, Instagram, Media Information, Publications.

Abstrak. Pemerintah Kota Bandung memiliki komitmen yang kuat dalam meningkatkan kualitas pelayanan komunikasi. Melalui peran Humas Bandung yang menerapkan digital PR, salah satunya dengan memanfaatkan Instagram sebagai media informasi dan publikasi seputar kegiatan penyelenggaraan pemerintahan. Tujuan yang ingin diraih dari penggunaan Instagram ini adalah masyarakat tahu segala hal yang telah dan akan dikerjakan oleh Pemerintah Kota Bandung. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aktivitas penerapan digital PR Humas Bandung sebagai media informasi dan publikasi pada akun Instagram @humasbdg. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara, observasi, dokumentasi, dan studi pustaka. Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Proses perencanaan komunikasi yang dilakukan Humas Bandung dalam memanfaatkan akun Instagram @humasbdg dilaksanakan sedemikian terencana dengan menjalankan berbagai komponen kegiatan yang menunjang, yakni: rapat rutin, koordinasi, persetujuan, pelaksanaan & monitoring, dan evaluasi. (2) Memiliki tujuan: branding, menjalin hubungan dengan publiknya, meningkatkan citra positif sehingga diharapkan Pemerintah Kota Bandung meraih reputasi yang baik. (3) Konsep feed akun @humasbdg dengan memberikan template khas dan logo Humas Bandung untuk semua konten yang diunggah. (4) Penggunaan feed yang berkonsep agar memberikan ciri khas atau identitas korporat antara @humasbdg dan akun pemerintah sejenis lainnya. Namun, masih dirasa kurangnya interaksi dan kurangnya aktivitas engagement dengan pengikutnya.

Kata Kunci: Public Relations, Digital PR, Instagram, Media Informasi, Publikasi.


Keywords


Public Relations, Digital PR, Instagram, Media Informasi, Publikasi

Full Text:

PDF

References


Diggs–Brown, Barbara. 2013. The PR Styleguide: Formats for Public Relations Practice. 3rd Edition. Wadsworth: Cengage Learning.

Friedman, John. 2015. PR 2.0: How Digital Media Can Help You Build A Sustainable Brand. Oxford: DÅ Sustainability Ltd.

Kridalaksana, Harimurti. 2008. Kamus Linguistik. 4th Editon. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kriyantono, Rachmat. 2014. Teori Public Relations Perspektif Barat & Lokal: Aplikasi Penelitian dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Luttrell, Regina. 2015. Social Media: How to Engage, Share and Connect. United States: Rowman & Littlefield.

Manovich, Lev. 2003. The New Media Reader. Ed. Noah Wardrip–Fruin & Nick Montfort. Cambridge, MA: The MIT Press.

Nasrullah, Rulli. 2016. Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama.

Sari, Betty Wahyu Nilla. 2012. Humas Pemerintah. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Seitel, Frasier. 2017. The Practice of Public Relations. 13th Edition. Edinburgh: Pearson Education.

Sobur, Alex. 2014. Ensiklopedia Komunikasi. Cetakan Pertama. Bandung: PT Remaja Yosdakarya

Soemirat, Soleh dan Ardianto, Elvinaro. 2008. Dasar – Dasar Public Relations. Cetakan ke–6. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yulianita, Neni. 2012. Dasar – Dasar Public Relations. Bandung: LPPM UNISBA.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.16613

Flag Counter   Â