Komunikasi Instruksional oleh Owner Kepada Karyawannya

Aga Triskano Metinaz, Oji Kurniadi

Abstract


Abstract. In each activity or environment will produce diverse communication. The work environment also does not escape communication. Instructional communication is one communication that will occur within the work environment and usually occurs between superiors and subordinates. The Hoops Jersey Bandung is a convection company which conducts instructional communication, the owner as the referral (instruction) and the employee as the target of the instruction recipient. The purpose of the research conducted by the writer is to find out the contents and objectives of instructional owners in conducting instructional communication to employees, to find out the advance behavior interpretation (assessment of entering behavior) owner in conducting instructional communication to employees, to find out instructor owner's strategy in instructional communication to employees , to find out the organization of instructional unit owners in instructional communication to employees, and to find out feedback from the owner in instructional communication to employees. The method used in this study is quantitative with a descriptive approach and to collect data using questionnaires, interviews, observation and literature studies. The owner of The Jersey Hoops Bandung carries out five instructional communication processes, namely: designing the specification of the content and instructional objectives, interpreting the initial behavior, establishing instructional strategies, instructional organization units and feedback. The instructional communication process carried out by the owner of The Hoops Jersey Bandung was rated very well by the employees.

Keywords: Instructional Communication, Owner, Employee, The Hoops Jersey. 

Abstrak. Dalam setiap kegiatan atau lingkungan akan menghasilkan komunikasi yang beragam. Lingkungan kerja juga tidak luput dari komunikasi. Komunikasi instruksional adalah salah satu komunikasi yang akan terjadi di dalam lingkungan pekerjaan dan biasanya terjadi antara atasan dan bawahan. The Hoops Jersey Bandung merupakan perusahaan konveksi yang mana melakukan komunikasi instruksional, owner sebagai pemberi arahan (instruksi) dan karyawan sebagai sasaran penerima instruksi. Tujuan penelitian yang dilakukan penulis yaitu untuk mengetahui isi dan tujuan instruksional owner dalam melakukan komunikasi instruksional kepada karyawannya, untuk mengetahui penafsiran perilaku muka (assessment of entering behavior) owner dalam melakukan komunikasi instruksional kepada karyawannya, untuk mengetahui penetapan strategi instruksional owner dalam komunikasi instruksionalnya kepada karyawan, untuk mengetahui organisasi satuan-satuan instruksional owner dalam komunikasi instruksionalnya kepada karyawan, dan untuk mengetahui umpan balik dari owner dalam komunikasi instruksionalnya kepada karyawan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan pendekatan deskriptif dan untuk mengumpulkan data menggunakan kuisioner, wawancara, observasi dan studi kepustakaan. Owner The Hoops Jersey Bandung melakukan lima proses komunikasi instruksional, yaitu: merancang spesifikasi isi dan tujuan instruksional, penafsiran perilaku mula, penetapan strategi instruksional, organisasi satuan-satuan instruksional dan umpan balik. proses komunikasi instruksional yang dilakukan owner The Hoops Jersey Bandung dinilai sangat baik oleh para karyawan.

Kata Kunci: Komunikasi Instruksional, Owner, Karyawan, The Hoops Jersey.


Keywords


Komunikasi Instruksional, Owner, Karyawan, The Hoops Jersey.

References


Effendy, Onong Uchjana. 1993. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung : PT Citra Aditya Bakti.

Mulyana, Deddy. 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: PT.

Remaja Rosdakarya.

Rakhmat, Jalaludin. 2009. Metode Penelitian Komunikasi. Bandung : PT.

Remaja Rosdakarya.

Yusuf, Pawit. 2010. Komunikasi Pendidikan dan Komunikasi Instruksional. Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14399

Flag Counter   Â