Hubungan antara Program My Trip My Adventure di Trans Tv dengan Sikap Anggota Komunitas MTMA Kota Bandung

Raden Pujaka Puraandana, Nurrahmawati Nurrahmawati

Abstract


Abstract. Nowadays in a digital era, audiences need message and information is very high. Mass media in the form of print and electronic vying to present a message that can meet the needs of the message. Television in particular as part of the audiovisual mass media is still the primary choice of audiences in mass media. Television has the function of explanation, entertainment, education and information, many television programs that present a variety of positive content, one of which is My Trip My Adventure programs in Trans TV as a programs that tells a group of traveler in exploring the nature of Indonesia as well as local wisdom, about cultural richness and natural beauty that exist in Indonesia, especially tourist destinations. This study aims to know whether there is a link between watching intensity, the content of program message, and appeal My Trip My Adventure in Trans TV programs with cognitive, affective and conative aspects of MTMA Bandung City community members in exploring the tourist destinations in Indonesia. The method of this research is a quantitative research method with a correlational approach. The sampling technique used is simple random sampling, with respondents community members MTMA Bandung amounted to 98 people. The use of data through questionnaires, interviews and literature study. The theory used is the theory of Social Learning. Data processing using Rank Spearman correlation test. The results obtained are low relation but surely between the intensity of the watch with cognitive, low relation but surely between the intensity of watching and affective aspects, a significant relationship between the intensity of watching the conative aspect, low relation but surely between the message content program with cognitive , a significant relationship between the content of the message the program with affective aspects, a significant relationship between the content of the message the program with conative aspect, a significant relationship between the attractiveness of the program with the cognitive aspects, a significant relationship between the attractiveness of the program with effective, and a significant relationship between the appeal of the program and the conative aspect. Can be stated that there is a significant relationship between My Trip My Adventure program in Trans TV with the attitude of community members MTMA Bandung with correlation coefficient values = 0.579.

Keywords: Intensity, Massage, Appeal.

Abstrak: Pada era digital saat ini, kebutuhan khalayak akan pesan dan informasi sangat tinggi. Media massa berbentuk cetak dan elektronik berlomba-lomba menyajikan pesan yang dapat memenuhi kebutuhan akan  pesan tersebut. Televisi khususnya sebagai bagian dari media massa yang bersifat audiovisual masih menjadi pilihan utama khalayak dalam bermedia massa. Televisi memiliki fungsi penerangan, hiburan, edukasi dan informasi, banyak program televisi yang menyajikan berbagai konten positif, satu diantaranya adalah program My Trip My Adventure di Trans TV sebagai program yang menceritakan sekelompok traveler dalam mengeksplorasi alam Indonesia dan juga kearifan lokal, memberikan pesan bagi pemirsa mengenai kekayaan budaya serta keindahan alam yang ada di Indonesia khususnya destinasi wisata. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara intensitas menonton, isi pesan program, dan daya tarik program My Trip My Adventure dengan aspek kognitif, afektif dan konatif anggota komunitas MTMA Kota Bandung dalam mengeksplorasi destinasi wisata di Indonesia. Metode penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Teknik sampling yang digunakan ialah simple random sampling, dengan responden anggota komunitas MTMA Kota Bandung  berjumlah 98 orang. Penggunaan data melalui angket, wawancara dan studi pustaka. Teori yang digunakan adalah teori Belajar Sosial. Pengolahan data menggunakan uji korelasi Rank Spearman. Hasil diperoleh terdapat hubungan yang rendah tapi pasti antara intensitas menonton dengan aspek kognitif, hubungan yang rendah tapi pasti antara intensitas menonton dan aspek afektif, hubungan yang cukup berarti antara intensitas menonton dengan aspek konatif, hubungan yang rendah tapi pasti antara isi pesan program dengan aspek kognitif, hubungan yang cukup berarti antara isi pesan program dengan aspek afektif, hubungan yang cukup berarti antara isi pesan program dengan aspek konatif, hubungan yang cukup berarti antara daya tarik program dengan aspek kognitif, hubungan yang cukup berarti antara daya tarik program dengan aspek afektif, dan hubungan yang cukup berarti antara daya tarik program dengan aspek konatif. Dapat dinyatakan bahwa terdapat hubungan yang cukup berarti antara program My Trip My Adventure di Trans TV dengan sikap anggota komunitas MTMA Kota Bandung dengan nilai koefisian korelasi rs = 0.579.

Kata kunci : Intensitas Menonton, Isi Pesan Program, dan Daya Tarik Program.


Keywords


Intensitas Menonton, Isi Pesan Program, dan Daya Tarik Program

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro., Lukiati Komala., Siti Karlinah. 2007. Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Azwar, Saifudin. 2010. Sikap Manusia, Teori Dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustak Belajar.

Darmawan, Deni. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Darwanto. 2011. Televisi Sebagai Media Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Effendy, Onong Uchjana. 2002. Hubungan Masyarakat Suatu Studi Komunikologis. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Laila, Qumru’in. 2015. Jurnal: Pemikiran Pendidikan Moral Albert Bandura. Mojokerto: STITNU Al Hikmah.

Mar’at. 1982. Sikap Manusia, Perubahan Serta Pengukurannya. Jakart : Ghalia Indonesia.

Sukardi. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta : Bumi Aksara.

Sumanto. 1990. Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan. Yogyakarta: Andi Offset.

Yuliati, Nova. 2005. Televisi dan Fenomena Kekerasan Perspektif Teori Kultivasi. Bandung: Jurnal Komunikasi. Vol. 6, No. 1:159-166.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.13103

Flag Counter   Â