Persepsi Ibu Muda terhadap Trend Foto Maternity

Kanita Andiali, Oji kurniadi

Abstract


Abstract. Trend of maternity shoot is a new lifestyle in society. From year to year, enthusiasts of maternity shoot are increasing. There are so many pregnant mom that want to capture the moment of their pregnancy, especially young mother. The purpose of this research are to know; (1) the attractiveness of maternity shoot for young mother in instagram, (2) young mothers’s interpretation of maternity shoot trend in instagram, (3) the reason why young mother interested to follow maternity shoot trend in instagram. The specific purpose of this research is to analyze young mother’s perception of maternity shoot trend in instagram. The method which used in this research is qualitative method with case study approached through interview, observation, literature, and documents that relevant with this study. This research had been done to young mother which following maternity shoot trend in instagram. The subjects of study consist of four infomants such as Tammy Deamantha, Tiara Rahmani, and Rachelia Aisha as key informants and one informant supporters. The concept and perspective theories in this study include Theory of Popular Culture, Lifestyle, Photography, Maternity Shoot, Perception, and Instagram.  Based on the result of the research showed the perception of young mother about trend of maternity shoot include; (1) the attractiveness of maternity shoot are pose, concept/themes, makeup, and fashion. (2) trend of maternity shoot as an important moment that need to be immortalized. (3) motivation of young mother which following trend of maternity shoot is to build an existence of themselves.

Keywords: Lifestyle, Maternity Shoot, Perception.

Abstrak. Trend foto maternity merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat. Dari tahun ke tahun, peminat foto maternity semakin meningkat. Semakin banyak ibu hamil yang ingin mengabadikan momen kehamilannya, terutama di kalangan ibu muda. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui; (1) daya tarik trend foto maternity bagi ibu muda di instagram, (2) penafsiran ibu muda terhadap trend foto maternity di instagram, (3) alasan ibu muda tertarik mengikuti trend foto maternity di instagram. Tujuan khusus dari penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana persepsi ibu muda terhadap trend foto maternity. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan pendekatan studi kasus melalui teknik wawancara, observasi, studi pustaka, dan dokumen yang relevan dengan penelitian. Penelitian ini dilakukan kepada ibu muda yang mengikuti trend foto maternity di instagram. Subjek penelitian terdiri dari empat informan yakni Tammy Deamantha, Tiara Rahmani, dan Rachelia Aisha sebagai informan kunci serta satu orang sebagai informan pendukung. Konsep dan teori pendukung dalam penelitian ini diantaranya Teori Budaya Populer, Gaya Hidup, Fotografi, Foto Maternity, Persepsi, dan Instagram. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan persepsi ibu muda terhadap trend foto maternity diantaranya; (1) daya tarik foto maternity adalah pose, konsep/tema, makeup, dan busana. (2) trend foto maternity sebagai momen penting yang perlu diabadikan. (3) motivasi ibu muda mengikut trend foto maternity di instagram untuk membentuk suatu eksistensi diri.

Kata Kunci: Gaya Hidup, Foto Maternity, Persepsi.


Keywords


Gaya Hidup, Foto Maternity, Persepsi

Full Text:

PDF

References


Handayani, Devi dan Oji Kurniadi. 2015. Hubungan antara Daya Tarik Foto Selfie dengan Minat Menggunakan Media Sosial Instagram. Proceeding of Public Relation Spesia. Bandung: Universitas Islam Bandung

Mulyana, Deddy. 2014. Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Nugraheni, P.N.A. 2003. Perbedaan Kecenderungan Gaya Hidup Hedonis Pada Remaja Ditinjau dari Lokasi Tempat Tinggal. Skripsi. Surakarta: Fakultas Psikologi UMS

Rakhmat, Jalaluddin. 2015. Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sobur, Alex. 2013. Psikologi Umum. Bandung: CV Pustaka Setia

Sudarma, I Komang. 2014. Fotografi. Yogyakarta: Graha Ilmu




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12389

Flag Counter   Â