Strategi Daya Saing Produk Sentra Alas Kaki Cibaduyut dengan Alas Kaki Import Sejenis

Destria Inten Garnisa, Asnita Frida, Noviani Noviani

Abstract


Abstract. Sentra Cibaduyut is one of the industrial centers that produce footwear products. In running its Cibaduyut Footwear Center business, it faces a variety of problems, especially problems involving weak competitiveness. Weak competitiveness is caused by the emergence of Imported Footwear which makes competition increasingly high ,The problem in this study is the low competitiveness of the center managers of the Cibaduyut footwear industry in facing global competition with the Footwear Import circulating in the community, this can be seen by using Diamond Porter's theory with the Kolter theory as an indicator of the competitiveness of the Cibaduyut Footwear Center with Footwear Import. The purpose of this study was to determine the competitiveness of the Sentra Cibaduyut with Imported Footwear. In this study, the object of research was footwear entrepreneurs in Cibaduyut. The key informants studied were 10 speakers. The method used in this study is a quantitative method using a descriptive approach. The method of data analysis uses SWOT and a combination of Marketing Mix research methods by using questionnaires and interviews as a data collection tool.The results of the study show that the activity of making footwear in Cibaduyut City of Bandung has not been able to be competitive due to the weakness of the application of competitiveness factors, especially those relating to worker expertise and the availability of technology. Based on the calculation of the SWOT analysis, it was found that the S strategi O strategy (Strength − Opportunity) was the most optimal strategy. to improve the competitiveness strategy of the Cibaduyut Footwear Center with Imported Footwear. From the results of the formulation of the main power (S) and opportunity (O) factors, there are five strategies obtained, namely the selling price in accordance with the prices of raw materials obtained, maintaining and increasing sales volume with better quality, increasing efficient central location , utilizing technological advancements to improve the quality and selling value of products, improve market development of existing products and improve quality, capacity of facilities and infrastructure to anticipate future demand.

Keywords: Competitiveness Strategy, Cibaduyut Footwear Center, Imported Footwear

 

Abstrak. Sentra Cibaduyut merupakan salah satu Sentra industri yang menghasilkan produk alas kaki. Lemahnya daya saing tersebut disebabkan oleh munculnya Alas kaki Import yang membuat persaingan yang semakin tinggi,. Permasalahan dalam penelitian ini adalah adanya daya saing yang rendah para pengelola sentra industri alas kaki Cibaduyut dalam menghadapi persaingan global dengan Alas kaki Import yang beredar dimasayarakat, hal ini dapat dilihat dengan menggunakan teori Diamond Porter’s dengan teori Kolter sebagai indikator daya saing Sentra Alas kaki Cibaduyut dengan Alas kaki Import. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui daya saing yang dilakukan Sentra Cibaduyut dengan Alas kaki Import. Dalam penelitian ini yang menjadi objek penelitian adalah para pengusaha alas kaki di Cibaduyut. Informan kunci yang diteliti sebanyak 10 Narasumber. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan menggunakan pendekatan deskriptif. Metode analisis data menggunakan SWOT dan metode penelitian kombinasi Marketing Mix dengan menggunakan angket dan wawancara sebagai alat pengumpul data.Hasil penelitian menunjukan bahwa kegiatan pembuatan Alas kaki Cibaduyut Kota Bandung belum bisa berdaya saing disebabkan oleh lemahnya penerapan faktor daya saing terutama yang menyangkut faktor keahlian pekerja dan faktor ketersediaan teknologi. Berdasarkan hasil perhitungan analisis SWOT, maka diperoleh bahwa strategi S−O (Strength−Opportunity) adalah strategi paling optimal. untuk meningkatkan strategi daya saing Sentra Alas kaki Cibaduyut dengan Alas kaki Import. Dari hasil perumusan faktor-faktor kekuatan (S) dan peluang (O) utama, terdapat lima strategi yang diperoleh, yaitu harga jual sesuai dengan harga bahan baku yang didapat, mempertahankan dan meningkatkan volume penjualan dengan kualitas yang lebih baik, meningkatkan lokasi sentra yang efisien, memanfaatkan kemajuan teknologi untuk meningkatkan mutu dan nilai jual produk, meningkatkan Pengembangan pasar atas produk-produk yang sudah ada dan peningkatan kualitas, kapasitas sarana dan prasarana untuk mengantisipasi permintaan dimasa depan.

Kata kunci : Strategi daya saing , Sentra Alas kaki Cibaduyut, Alas kaki import

 


Keywords


Strategi daya saing , Sentra Alas kaki Cibaduyut, Alas kaki import

Full Text:

PDF

References


Porter, Michael, E. 2008 Strategi Bersaing, Tangerang : karisma publishing group.

Porter, Michael E. Competitive Advantage; Creating & Sustaining Superior Performance. 1985. Free Press. Boston

Philip Kotler dan Kevin L. Keller. 2006. Manajemen Pemasaran edisi ke 12 Jilid ke 1. New Jersey, Indeks

Admin Jurnal News : https://aghina.staff.telkomuniversity.ac.id/files/2017/03/SITI-RODLIYAH-PURNAMASARI-2401160016-SP-REG-14.pdf, diunduh 8 juni 2018, 19.00 WIB

Admin Jurnal News :http://repository.upi.edu/21503/4/S_PEK_1105465_Chapter1.pdf , diunduh 12 juli 2018, 13.00 WIB




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14483

Flag Counter    Â