Efektifitas Peran Dakwah di Masjid Masjid at-Taqwa, Masjid Nurul Islam dan Masjid Al-Ikhwan dalam Membina Akhlak Remaja

Ade Yusup, Bambang S. Ma’arif, Nandang H.M.Z

Abstract


This bachelor theses titled the effectiveness of the role of Dawah in the Mosque the Mosque at the one,Mosque Nurul Islam and mosque al-Ikhwan in build morals teenagers. Dawah has an important role in building a civilisation in accordance with Al-Quran and Ass-sunnah, one dawah to adolescents. The goals in this bachelor theses research is: for'll see about the implementation of the role of the three mosques for the improvement of the moral adolescents in tackling juvenile delinquency in complete . The results of the study showed that the Electrostatic education morals in the Mosque At-Taqwa, Mosque Nurul Islam and mosque al-Ikhwan is likely to give priority to the strengthening of the teachings of Islam with the knowledge obtained about the teachings of Islam, hope teens can implement them so that the morals that formed in the teens is Islamic morality, so that juvenile delinquency that threatened can be resolved. DKM effort put in juvenile delinquency is by carrying out some of the activities of the study that has been regularly scheduled whether it is done every day, every once a week and monthly pursuits. With these activities can be meminimalisisr teen activities for redirected on activities that useful. Because if there is no the activities provide opportunities for teens to mengahabiskan time for other activities that may not necessarily be useful. Moreover with urban environmental conditions that can be entertainment near provide tempting teens to fall in the neighborhood. Based on the results of this research is expected to become the material information and inputs for the pemebaca all that need especially concern cameo empower education dawah to meet a better future.

 

Skripsi ini berjudul Efektifitas Peran Dakwah di Masjid Masjid at-Taqwa,Masjid Nurul Islam dan Masjid al-Ikhwan dalam membina akhlak remaja. Dakwah mempunyai peranan penting dalam membangun sebuah peradaban yang sesuai dengan Al-Quran dan Ass-sunah, salah satunya dakwah kepada remaja. Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian skripsi ini adalah: untuk megetahui tentang pelaksanaan peran tiga masjid untuk perbaikan akhlak remaja dalam menanggulangi kenakalan remaja yang di lakukan .  Hasil penelitian menunjukkan bahwa Muatan pendidikan akhlak di Masjid at-Taqwa, Masjid Nurul Islam dan Masjid al-Ikhwan adalah cenderung mengutamakan penguatan ajaran Islam, Dengan pengetahuan yang didapatkan tentang ajaran Islam, harapannya para remaja dapat mengamalkannya sehingga akhlak yang terbentuk dalam diri para remaja adalah akhlak Islam, sehingga kenakalan remaja yang mengancam bisa teratasi. Upaya DKM dalam menaggulangi kenakalan remaja adalah dengan diadakannya beberapa kegiatan pengajian yang sudah terjadwal secara rutin baik itu yang dilakukan setiap hari, setiap satu minggu sekali dan kegitan bulanan. Dengan adanya kegiatan tersebut dapat meminimalisisr kegiatan remaja untuk dialihkan pada kegiatan yang bermanfaat. Karena jika tidak ada kegiatan tersebut memberikan peluang untuk para remaja untuk mengahabiskan waktunya untuk kegiatan lain yang belum tentu bermanfaat. Apalagi dengan kondisi lingkungan perkotaan yang dekat hiburan bisa jadi memberikan godaan para remaja untuk terjerumus dalam lingkungan tersebut. Berdasarkan hasil penelitian ini diharapkan akan menjadi bahan informasi dan masukan bagi para pemebaca sekalian yang membutuhkan khususnya yang memilliki kepedulian memberdayakan pendidikan dakwah untuk menyongsong masa depan yang lebih baik.

 


Keywords


The Effectiveness of The Role of Dawah in The Mosque At-Taqwa, Mosque Nurul Islam and Mosque Al-Ikhwan in Morals Teenagers

References


Munzier Suparta, dan Harjani Hefni. 2006, MetodeDakwah, Jakarta KencanaPrenada Media,

Kustandi Suhandang.2013, Ilmu Dakwah, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Elfi Yuliani Rochmah. 2005,Psikologi Perkembangan, Yogyakarta: Teras,

Hasbullah. 1999, Sejarah Pendidikan Islam Di Indonesia,Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

A. B. Pridodgdo, Hasan Shadily. 1990, Ensiklopedi Umum, Yogyakarta: Kanisius, Cet.Ke-8,

Dennis Mc. Quail. 1992, Teori Komunikasi Suatu Pengantar, Jakarta: Erlangga Pratama

Soerjono Soekanto. 1986, Sosiologi Suatu Pengantar, Jakarta: Rajawali, cet.7

Bambang Saiful Ma’arif. 2010, Komunikasi Dakwah: Paradigma Untuk Aksi, Bandung: Remaja Rosdakarya,

Mahmud Yunus. 1990, KamusArab-Indonesia, Jakarta: PT. Hidakarya Agung,




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6019

Flag Counter        Â